FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
jag behöver lite information om tradedoubler och liknande affiliate program. Efter jag har läst på internet blir jag inte klok och därför tänkte jag höra med någon som vet säkert.
Om jag har banners från ett affiliate program finns det en gräns för antalet klick från en och samma användare totalt? Låt oss säga att en användare klickar nån gång då och då på samma banner och en annan klickar en gång varje dag på samma banner. Är båda diskvalificerade eller är det okej enligt reglerna? Jag kontaktade dem på email men de har inte svarat på 2 veckor så jag ställer frågan här Tacksam för svar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Är det så att affiliateprogrammet ger betalt för unika klick så får du bara betalt för de som är unika så klart, övriga registreras men är inte ersättninsgrundande för klicket just men kan så klart eventuellt kopplas till en sale/lead om annonsören även ger betalt för det. Så jag ser inga problem med detta om du inte uppmanar dina besökare att klicka, då kan det vara smart att be om godkännande av affiliatenätverket/annonsören. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej, tack för svaret.
Då har jag en följdfråga Hur sparas klickarens information så att de kan mäta att personen redan klickat och inte är unik? Jag gissar cookies, någon insatt som vet om det är så? Det kan ju knappast vara IP då massvis med användare fortfarande använder dialup och får ett nytt IP varje gång de loggar in |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
På TradeDoubler så har räknas alla klick som "klick" sen görs ett urval för att få fram "unika klick", precis som elofsson säger så sker detta med olika parametrar.
Vad man ska tänka på när man tala om "unika" klick om de är hör till en tidsperiod. Hos TD mäter man "unika klick" som "ignorera klick som sker nära inpå varandra", i andra statistikverktyg kan utvalet ske utifrån den tidsperiod man valt. Jag tror det är i Google Analytics man kan ha 100 unika besökare per dag i en vecka och samtidigt ha samma 100 unika besökare per vecka. Statistiken blir mer korrekt, men då räcker det att ha tungan rätt i mun, så att man inte tror att 100 unika per dag är samma som 700 unika per vecka ![]() Men vanligtvis mäter man på det "enkla" sättet, som hos TradeDoubler, skulle jag säga. Är det någon annan som har annan uppfattning på hur det är, eller borde vara? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Double t ex skriver ju här att ett klick är unikt i 14 dagar i deras system, http://double.net/sv/help/faq/commission/
Hos oss på Adrecord är det för närvarande 1 dygn vill jag minnas, baserat på IP-nummer enbart. Vi kommer att trimma detta och sätta en modell i samband med att vi lanserar första annonsören som betalar för klick. Vi är inte där än och har därför inte spikat en "unik-klick-modell". Därför följer jag denna tråd med stort intresse. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
En lösning kan förvisso vara att koppla ihop mätningen med någon typ av inloggning. Om man kan koppla ett user-id med annonsen antingen hos annonsören eller hos affiliate så vet man att användaren är unik. Men hur blir det då med den personliga integriteten? Annars tänker jag mig att man använder cookies och session för att mäta. Kanske att man till och med låter annonsörens sajt få identifiera om man är ny och unik. Genom att exempelvis kolla om man varit inloggad nyligen, om det finns en session som redan är igång (kanske är sajten redan öppen i ett annat fönster)... Men enklaste lösningen i detta sammanhang tror jag är att kika på ip-adresser och sortera bort de som återkommit inom 30 timmar. Detta är absolut inte en perfekt lösning, därför måste man vara transparent med hur det fungerar så att ingen känner sig lurad. Det finns väl andra områden som är viktigare att lägga tid på känner jag... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Exakt! Det är det absolut viktigaste tycker jag då just unika klick kan varierar från nätverk till nätverk, till och med kanske bland olika annonsörer i samma nätverk. Info i programbeskrivningen eller allra helst i separat fält för annonsören hur unika klick räknas är väl det bästa. Tror jag. Andra får gärna flika in med tankar kring detta.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|