Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Upp som en sol, ner som en pannkaka

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-26, 11:39 #1
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Standard Upp som en sol, ner som en pannkaka

Hej,

För oss med (mer eller mindre) besökta webbplatser finns det väl en viss oro att sajten en dag skall tappa attraktionskraften. Det finns ju trots allt ett antal exempel på STORA sådana sajter som just steg upp som en sol och föll ner som en pannkaka:

Lunarstorm.se
Passagen.se
Spray.se
Altavista.com
Lycos.com
Geocities.com

Ja, de flesta av dessa är ju nästan uråldriga exempel. Kommer ni på några färskare?

Personligen tror jag att Yahoo! kommer tappa ännu mer de närmsta åren, men det är förstås bara en gissning.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-26, 11:43 #2
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Vebut Vebut är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Personligen tror jag Facebook står lite i bakgrunden med en kölapp i hand. Tar nog lång tid för dem att falla, men antar att det måste vända någon gång.
Vebut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-26, 14:15 #3
plura plura är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
plura plura är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Vebut Visa inlägg
Personligen tror jag Facebook står lite i bakgrunden med en kölapp i hand. Tar nog lång tid för dem att falla, men antar att det måste vända någon gång.
+1 På den.
Hur konstigt det än låter så känns det väldigt mycket som en fluga. (Kommer antagligen vara en väldigt långvarig sådan, men väldigt svårt att se Facebook med samma dragningskraft idag om 5 år.)
plura är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-26, 13:09 #4
patjoh patjoh är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2006
patjoh patjoh är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2006
myspace.com - fortfarande stor men tappar för var månad som går ytterligare miljontals besökare.
patjoh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-28, 12:01 #5
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av patjoh Visa inlägg
myspace.com - fortfarande stor men tappar för var månad som går ytterligare miljontals besökare.
Nu säljer mediamogulen, gamle räven den för 100miljoner. Tror dom betalade 900 miljoner eller något..

25% tapp i trafik sen januari (Eller något i den stilen)

---
Annars tror jag inte facebook kommer tappa så mycket trafik, sidvisningar etc kommer säkert vara kvar. Men då tillströmningen av nya användare avtar kommer de totalt att tappa. Frågan är när. Kanske dags för varje kines att skaffa ett konto, vad händer då?
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-29, 08:43 #6
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Nu säljer mediamogulen, gamle räven den för 100miljoner. Tror dom betalade 900 miljoner eller något..

25% tapp i trafik sen januari (Eller något i den stilen)

---
Annars tror jag inte facebook kommer tappa så mycket trafik, sidvisningar etc kommer säkert vara kvar. Men då tillströmningen av nya användare avtar kommer de totalt att tappa. Frågan är när. Kanske dags för varje kines att skaffa ett konto, vad händer då?
Kineserna är nyckeln. Deras sajter kommer att bli stora, kanske störst i framtiden. De har egna trender och bryr sig inte om andra, Konkurrensen är diamanthård, nästan alla icke kineser har förlorat när de gått in.
Frågan är om kinesiska sajter/sajtägare har en chans att bryta sig in på en engelskspråkig marknad. Det handlar om mer än bara översättning, kultur och traditioner.
För min del så tycker jag Facebook gjorde fel när de slopade geografisk indelning. Folk vill oftast bara kommunicera på sitt eget språk med landsmän.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-29, 22:40 #7
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
För min del så tycker jag Facebook gjorde fel när de slopade geografisk indelning. Folk vill oftast bara kommunicera på sitt eget språk med landsmän.
Det tycker verkligen inte jag. Jag tycker att det är fantastiskt att jag kan samla både mina vänner här i Sverige och alla mina vänner från andra ställen på jorden på samma ställe. Jag skulle ju aldrig orka registrera mig och logga in på ett community bara för att jag har en eller ett par vänner i det landet/regionen.
Det tycker jag är en av Facebooks stora styrkor tillsammans med den stora genomslagskraften som gör att kan säga "Lägg till mig på facebook" till folk man träfar och som man vill behålla kontakten med och förvänta sig att personen faktiskt har ett konto. Det har man aldrig kunnat göra tidigare.
Det krävs verkligen något extraordinärt för att ta detta ifrån facebook och på så sätt kunna konkurrera på riktigt.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-30, 08:56 #8
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Captcha Captcha är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Det tycker verkligen inte jag. Jag tycker att det är fantastiskt att jag kan samla både mina vänner här i Sverige och alla mina vänner från andra ställen på jorden på samma ställe. Jag skulle ju aldrig orka registrera mig och logga in på ett community bara för att jag har en eller ett par vänner i det landet/regionen.
Det tycker jag är en av Facebooks stora styrkor tillsammans med den stora genomslagskraften som gör att kan säga "Lägg till mig på facebook" till folk man träfar och som man vill behålla kontakten med och förvänta sig att personen faktiskt har ett konto. Det har man aldrig kunnat göra tidigare.
Det krävs verkligen något extraordinärt för att ta detta ifrån facebook och på så sätt kunna konkurrera på riktigt.
Gällande vänner/familj utomlands så instämmer jag, jag har väldigt många nära vänner samt familjemedlemmar som bor utomlands och vi har nästan en daglig kontakt via FB.

Det är viktigt för mig och för dom att faktiskt ha kontakt, och det har vi haft i snart tjugo år på olika sätt. Men FB blev den perfekta lösningen för oss, så jag tror stenhårt på att fb kommer hålla länge.
Captcha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-26, 13:13 #9
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

patjoh,

Bra exempel! Deras nya layout etc verkar inte hjälpa. Kan nog bli en gigantisk pannkaka tillslut.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-26, 14:05 #10
pelmereds avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
patjoh,

Bra exempel! Deras nya layout etc verkar inte hjälpa. Kan nog bli en gigantisk pannkaka tillslut.
Oj, den har jag inte sett. Såg ju riktigt fräscht ut!
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017