FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej,
Säg att aftonbladet inte hade en app till iphone, får jag då skapa en app som heter aftonbladet och presentera deras nyheter i min app som jag dessutom lägger ut för 7 kr på appstore?? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
För det första har Aftonbladet en app, för det andra, du är tillåten att länka, men icke kopiera och visa hela innehållet utan tillstånd då det är material producerat av Aftonbladet, dvs upphovsrättsskyddat material.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Dessutom gör du ett tämligen grovt och uppenbart varumärkesintrång...
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du får skapa en app som underlättar läsandet av nyheter på Aftonbladets hemsida med en smartphone. Du får alltså skapa verktyg som underlättar hanterandet av andras produkter. Jämför med att du får säljare en browser, även om du inte äger webbsidorna som dina användare kommer att besöka.
Du får däremot inte använda dig av namnet Aftonbladet när du namnger din produkt. Du får inte heller hämta Aftonbladets nyheter till din tjänst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
det finns 100-tals andra sådana appar... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Anledningar till att det är tillåtet att använda ordet "bilregister" i sin verksamhet.
1) "bilregister" är inget varumärke 2) "bilregister" är inget företagsnamn (dvs firma) med ensamrätt 3) "bilregister" är ett generellt ord 4) funktionen "bilregister" tillhandahålls av en myndighet |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Anledningen till det tror jag kan vara många... Transportstyrelsens uppgifter i fordonsregistret är offentliga och bara där hamnar vi i zoner som är färgade både lite vitt, svart och grått. Det aftonbladet har är material som har skrivits av ett privat företag, ett verk om man vill kalla det så. Att hämta och leverera offentliga uppgifter får vem som helst göra. Ta t.ex. Ratsit eller för den delen UC som gör kreditupplysningar...De hämtar och levererar information ur offentliga register vilket i sig inte är klassade som ett verk. Det finns företag som är specialicerade på att hämta adressuppgifter för att sälja vidare till företag som har specifika önskemål på vilka uppgifter man vill ha fram. Men säg så här, om appen bilregister hade publicerat nyheter i appen, som producerats av transportstyrelsen hade det varit en annan femma. Nyheten är ett verk och inte offentlig handling....hmm vet inte om jag gjort dig klokare, jag själv känner mig trög i kolan och jag hoppas folk rättar mig om jag har gjort stora fel i mitt inlägg! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|