FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan,
Jag är en grabb på 17 år som utvecklat hemsidor på fritiden i några år. Jag undrar nu hur det fungerar ifall jag säljer sidor för en liten slant. Slipper jag skatta om jag tjänar mindre än 16 000? Måste jag starta någon form av firma? Ge mig info. Tack på förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ge mig. Är det de första ord ungdomar lär sig?
Skatt är en sak, deklaration en annan. Dessutom pratar vi moms och arbetsgivaravgifter då det är en tjänst och inte en vara. Antingen googlar du lite eller så ställer du frågan till Skatteverket, de svarar på dina frågor och de gör det dessutom gratis och utan ironi eller sarkasm. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Trots detta ger jag ett svar: Om du tänker sälja till företag är det mycket lättare om du har f-skattsedel. Du kan inte registrera företag/firma när du är under 18 år (förutom om du har tillstånd från länsstyrelsen tror jag). Du kan däremot använda dig av ett egenanställningsföretag. Där blir du anställd, och egenanställningsföretaget har f-skatt och kan fakturera ditt jobb, som sedan betalas ut som lön (efter avdrag för moms, skatt, arbetsgivaravgifter osv.) Exempel på egenanställningsföretag: Noak Resurskooperativ www.noakresurs.se Bolagskraft www.bolagskraft.se Uppdragshuset www.uppdragshuset.nu Convoy Egenanställning Norr www.convoynorr.se Du kan sälja som privatperson, men om du säljer till företag måste de betala ut det som lön till dig, eller åtminstone betala arbetsgivaravgifter, då webbdesign räknas som "tjänst" även om du säljer färdiga designer (har ingen källa på detta, men skall försöka leta upp det). När du säljer som privatperson skall du ta upp det i din inkomstdeklaration. Om du säljer till en kund för mer än 1000 kr per år skall kunden lämna kontrolluppgift till skatteverket för hur mycket han betalt till dig. Citat:
Senast redigerad av qson den 2011-04-15 klockan 11:32 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
Senast redigerad av Westman den 2011-04-15 klockan 11:55 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Det har inte med att det säljs över internet att göra. Sen finns det olika skrivningar i olika lagar, så man kan inte riktigt ha en generell regel i alla sammanhang. Men Westman har haft mest rätt hittils, och det är det han skriver jag instämmer med. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Oj! Det var inte alls meningen att låta oförskämd. Tvärt om! Blev så hastigt då jag satt på lektion, men nog om det. Jag tror att ett egenanställningsföretag är ett bra alternativ för mig.
Tack för alla svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tjänst är ju när du gör ett jobb på beställning efter kundens önskemål och riktlinjer.
Gör du en webbdesign som du inte tänkt sälja till någon speciell kund vid tillfället du gör den och som du sedan sätter upp för försäljning så är det en produkt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Webbdesign är ju i sig en kundanpassad tjänst, annars heter det inte webbdesign utan exempelvis att man säljer en färdig layout eller färdig webbsida.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men ja, om man säljer webbdesign som en tjänst så innebär det ju såklart att man jobbar med kundanpassning i de allra flesta fall. Men då är det ju också en tjänst vi pratar om. Poängen är i alla fall att om man producerar något på förhand och säljer det utan kundanpassning så är det ju en produkt oavsett om den levereras digitalt eller fysiskt. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|