FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har ett scenario där man går i tankarna att stycka upp en sida i flera domäner, vi kan ta ett exempel. Säg att aftonbladet styckar upp sina huvuddelar till sportbladet, väderbladet, motorbladet osv. på aftonbladet har man blänkare till dessa nya domäner.
Vad är för och nackdelar med detta, jag har en känsla att det är absolut förbjudet att göra detta rent seo-mässigt? Man kommer förlora extremt mycket länkjuice då dessa delas upp på ca: 10 sajter istället för en. Fördelar är att man via google kan känna att domänen tilltalar en mycket mer om man ser att det står sportbladet.se/nyhetsrubrik.. istället för aftonbladet/nyhetsrubrik.. (nu vet alla vad aftonbladet är för sajt, men tänk domän som är ett företagsnamn). En annan fördel skulle kunna vara att man kan tillgodoräkna sig flera unika besökare om en besökare kommer in på aftonbladet och går vidare via en blänkare på denna sida till sportbladet, man har då ett statistikkonto för resp. domän. Vore tacksam för fler synpunkter! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
En nackdel kan vara att man inte får samma möjlighet att dunka in (och bibehålla och förstärka) ett starkt varumärke i besökarnas medvetande när man splittrar sig på flera domäner.
Man får ju liksom flera varumärken att vårda. Kan både vara postitivt och negativt beroende på bransch mm, och vilka muskler man har. Läste på ett annat forum en tråd där webmasters berättade vad dom ångrat i sin karriär. Minns att en skrev att han ångrade att han splittrat sig på många domäner (i samma bransch) istället för att satsa på den bästa. Det är bara en persons erfarenhet, men jag tror att fler känner så. Men allt beror ju på så många saker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Är det inte bättre att ge dom ett underdomän tex. sportbladet.aftonbladet.se istället och göra en 301 från sportbladet.se till sportbladet.aftonbladet.se?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
daniel.s
Varför skulle det vara bättre? Google ser subdomäner som unika domäner iaf, ingen (?) länkkraft överförs mellan (sub)domäner. ... Det hjälper väl dock besökaren i att komma ihåg varumärket dock. Blomsterpassion får om inte annat en +1 från mig. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|