FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan,
det här har säkert tagits upp tidigare, kunde inte hitta något när jag sökte. Jag jobbar på en sida till en tjej som vill ha en svensk och en dansk version av sin hemsida. Detta är ingenting jag har gjort tidigare och därför undrar jag vilket sätt som är det enklaste att göra detta på. Känns ju som att det borde finnas något enklare sätt att göra det på än att skapa dubbla sidor, dvs göra en svensk startsida, en dansk startsida, en svensk info sida, en dansk info sida osv. har ni något bra förslag? /Anton |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kör på samma domän och som du säger, och ha flagg alternativ någonstans på sidan för att välja språk, eller så kör du svensk version och erbjuder dansk google translate.
Exemepl translator plugin som du ser i sidospalten. ![]() Beror ju på om man försöker kommunicera med danskar "på riktigt" eller bara låta dem skumma igenom text då och då. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Är sidan dynamisk eller statisk?
Använder du tex PHP så är det inga problem om du redan har separerat logik från HTML-kod, då är det ju bara att skapa andra templates för danska. Annars får du ha två versioner eller så bygger du om sidan så att det blir rätt... Valt språk kan ju sparas som en sessions-variabel så slipper du skicka med det i varenda anrop. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaren. Sidan är statisk, behärskar tyvärr inget serverspråk som php, asp.
Tänkte att man kommer in på den svenska sidan och därifrån ska man kunna trycka sig vidare till den danska versionen. Antar att jag får göra dubbla html-filer helt enkelt. Då undrar jag en annan sak, finns det något javascript jag kan använda mig av som ser om användaren kommer från sverige eller danmark och därmed kan omdirigera besökaren till rätt sida? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om SEO är viktig så skulle det vara bra att i alla fall ha de olika språken på olika domäner eller sub-domäner så att inte google ska gå bort sig.
Ganska smidigt att sätta upp en 2 språkig site med Joomla + JoomlaFish |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja SEO är rätt så viktigt. Har tyvärr ingen erfarenhet av Joomla.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Så om SEO är viktigt så tror jag att du får sätta dig in i PHP eller använda något CMS. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Okej, tack! Får se om jag kan hitta något bra cms som jag kan använda mig av.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|