FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej jag håller på och utvecklar FragaKocken.com
Är väldigt ny inom webdesign, så söker lite feedback och hjälp/tips här på hur jag kan förbättra min hemsida! www.FragaKocken.com |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hallå, här är mina högst subjektiva åsikter...
1. Loggan, snygg och fyndig, (såg inte först att det var frågetecken). Dock så är det alldeles för tomt bredvid loggan, där kan du kanske visa senaste frågan eller ha en inloggningsruta där? "Guide till matsidor" borde heta "länkar". "visste du att" -> "visste du att..." 2.Bakgrunden. Sätt en ram runt innehållet och en bakgrund som inte är vit på <body>. Nu flyter allt ihop för mycket. Ta färgerna från loggan och sväng ihop nåt på en sån där sajt där man kan skapa bakgrundsmönster. 3. Menyn. Dumpa dropdownmenyn, gör som på tex svd.se så att undermenyn alltid syns, nu finns risken att man missar saker, man måste gå upp till menyn igen för att se vad som finns. Nu kommer man till startsidan endast om man klickar på loggan, kanske inte uppenbart för alla. Sätt dit ett "Hem"-element i menyn kanske? 4. Fonterna. Dumpa kursivt och understruket! Rubrikerna skulle kunna vara kulöra, feta och lite större för att få in lite mer färg på sidan som är alldeles för blek och vit. Frågan som åker fram och tillbaks på startsidan högst upp har nån konstig skuggad font, går knapp att läsa. 5. Byt från 3 till 2 kolumner. Det är alldeles för lite plats för innehåll, särskilt på forumsidan, där ska du nog bara ha en kolumn tom. 6. Om man klickar på "Frågor till kocken" borde man först komma till frågorna som redan besvarats, nu hade jag svårt att hitta dem. Formuläret för att ställa en fråga kan ju finnas på den sidan också. 7. "Frågor-till-kocken"-sidan: De olika frågorna flyter ihop och loggan vid varje fråga är för stor. Ta bort eller gör den mindre, sätt den framför rubriken isåfall. Även här måste innehållet bli bredare. Kulör rubrik och någon avgränsare mellan frågorna kanske? 8. "Världens mat"-sidan. Klickar jag på Svenska matklassiker så kommer jag till en tom sida, borde vara första maträtten istället. Ta bort maträtterna från menyn däruppe, de kan stå i den gråa rutan enbart. Den gråa vänsterspalten ser bättre ut, försök att få in nåt liknande på alla sidor, nu är det bara grå text på vit bakgrund och inga andra färger, rutor, streck etc. 9. "Kocken förklarar" Jättebra, men den syns bara på ett ställe? Antingen så lägger du den i marginalen på alla sidor eller så får den en egen plats i huvudmenyn "Matordlista" eller nåt. 10. "Visste du att" innehåller ju massa roliga saker som kanske kan snurra runt i högerspalten på alla sidor eller uppe i headern. De där småsakerna är ju som gjort för det! 11. Bilder, bilder, bilder! 12. Jag skulle vilja se några slags guider kopplade till din ordlista, tex hur man marinerar bäst, hur man gör grunden till en sås, etc. Lite allmäna råd och tips, och inte bara svar på läsarfrågor. Försök att modda Wordpress så att det inte ser ut som en blogg! Nu blir allt väldigt smalt och staplat på höjden, passar jättebra för bloggar men kanske inte för det du försöker göra? Bilder, bilder, bilder! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|