FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har en befintlig sida, kodad i HTML/CSS, till vilken jag vill ha en nyhetsfunktion.
Med nyhetsfunktion så syftar jag på att man skapar en admin-sida där man kan logga in och på ett enkelt sätt skriva nyheter, som sedan visas på första sidan. Har förstått att detta går att lösa med CMS, t ex Joomla el. Drupal. Har aldrig tidigare jobbat med CMS och tycker det verkar rätt så krångligt att porta en färdig sida till CMS. Har ni några tips på hur jag lättast fixar en nyhetsfunktion? Finns det några färdiga lösningar som inte kräver CMS? Tack på förhand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
getanewsletter.com
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det du nämner är en nyhetsbrevstjänst och är inte var trådskaparen efterfrågade.
Det som är lättast, tror jag, är att skapa upp en databas med en tabell som heter "news" med följande fält: ID(int auto increment) som en räknare PublishDate(DateTime) För att visa datum och publicera vid en speciell tidpunk EndDate(DateTime) för att sluta visa en viss tidpunkt Enabled(Bool eller tinyint) åsidosätta synlighet Headline(varchar 255) Rubrik Text_Short(varchar 255), ingress / sammanfattning för att visa på t ex startsidan Text_long (text) fullständig text för att visa på egen sida Sedan använder man PHP eller asp för att skapa funktioner som visar nyheterna på olika sätt. Det kanske finns färdiga funktioner som man kan infoga på befintlig sida med javascript men jag hittade inget efter en snabb sökning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
*ZAP*
Totalt bortgjord. Ursäkta mig ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Känns onödigt med ett CMS bara för ett enkelt nyhetsflöde om du har grundläggande programmeringskunskaper och lite tid.
Kan också vara idé att titta på en WYSIWYG-editor om du vill göra det lite lättare för den som skriver nyheterna. Ett annat alternativ är att köra en blogg istället.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Finns lättare CMS som CushyCMS samt Pagelime som inte kräver mer än en extra css-class på de redigerbara elementen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Mina programmeringskunskaper är minst sagt begränsade. Kan därför inte koda något från grunden själv.
Jag kom på att jag har en gammal sida med just en sådan nyhetsfunktion jag är ute efter. Tror ni att det är möjligt att kopiera nyhetsfunktionen (det verkar som om det endast rör sig om ett par rader php-kod, databas och en admin-sida) från den gamla sidan och lägga in det på den nya? Sidan med nyhetsfunktionen är gammal, tror den är gjord 2005. Kanske ställer till det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
En väldigt enkel lösning (som också alltfler företag använder för att presentera nyheter) är en Facebook Like Box där du kan skriva nyheter. Då är det bara att konfigurera boxen och lägga in koden där du vill att den ska synas.
http://developers.facebook.com/docs/...gins/like-box/ Annars ska det väl gå att kopiera funktionen om ditt webbhotell stödjer PHP. Det som kan ställa till är väl om det finns någon sårbarhet i det säkerhetsmässigt iom att det är ett äldre script. Här finns det fler nyhetsscript. http://www.hotscripts.com/category/p...ws-publishing/ |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|