FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har senaste året kommit fram till att jag verkligen skulle vilja jobba med något inom SEO. Var tidigare inne på att jobba med något mer inom webbdesign och även gått en utbildning inom det.
SEO verkar dock vara väldigt svårt att hitta utbildningar och jobb inom. Så till mina frågor: - Finns det överhuvudtaget några utbildningar i Sverige inom SEO? (Det enda jag hittat är kortare utbildningar på ca 7 dagar som även kostar svinmycket). - Finns det någon bra sida att hitta lediga jobb inom SEO? Tror aldrig jag sett något SEO-jobb på AMS tex. - Behövs det ens någon utbildning för att jobba med SEO? Jag får mer intrycket att man visar upp vad man kan istället för betyg från en utbildning. Om någon här jobbar med SEO skulle det vara intressant att höra vilken väg du tog för att få anställning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad jag vet så finns det ingen utbildning i SEO, annat än sådana som man får betala för som du nämner. Min rekommendation är att du lär dig på egen hand och bygger upp några sajter som du optimerar och kan visa upp som referens. Om du är nybörjare så börja med lite lättare nischer, d.v.s. med lägre konkurrens. Jobba dig sedan upp och försök vinna bra placeringar på lite tuffare sökord och nischer.
Skapa dig ett namn (blogga, twittra m.m.) i branschen så att du kan få vitsord från "kollegor". Komplettera gärna SEO-kunskaperna med andra områden som affiliate, adwords, sociala medier. Du skulle även kunna komplettera detta med fristående kurser i marknadsföring på högskolenivå. Det finns säkert några som är nischade på onlinemarknadsföring. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag jobbar inte med SEO i den bemärkelsen att jag är anställd hos någon. Jag startade helt enkelt eget.
Utbildningar inom SEO finns inte, vad jag vet. Möjligtvis någon dyr sådan, som den du nämnde, men där får man enbart ta del av nybörjarsaker man lika gärna kan lära sig av att läsa ett blogginlägg. Gör som wasabi säger och skapa ett gäng egna sajter som du optimerar så gott du kan. De blir dina framtida referenser. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
SEO == kontakter, var aktiv på forum och tex twitter hitta massa nya vänner och fråga om råd och byt länkar med, svårare än så är det inte.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|