Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Gratis reklam åt Sj

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-16, 16:38 #1
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
Standard Gratis reklam åt Sj

Snodde ihop en gratis reklam åt Sj.
Tror ni inte dom blir tacksamma??
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sj.jpg (17.4 KB, 136 visningar)
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 16:44 #2
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Höhö.....
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 17:21 #3
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Andra verkar vara intreserade av större saker
http://www.blocket.se/vi/31203979.htm
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 17:40 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
Andra verkar vara intreserade av större saker
http://www.blocket.se/vi/31203979.htm
Appelkvist... komikern som är med i Raw bland annat?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 18:01 #5
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Appelkvist... komikern som är med i Raw bland annat?
Haha detta var också min tanké när jag kollade blocket annonsen
Hur som helst, så är väll inte SJ ensamma om detta snökaos, vässtrafik har ju samma problem...men men
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 18:49 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Haha detta var också min tanké när jag kollade blocket annonsen
Hur som helst, så är väll inte SJ ensamma om detta snökaos, vässtrafik har ju samma problem...men men
Jo, men våra järnvägsspår är i betydligt sämre skick tack vare att man inte satsat tillräckligt med pengar på underhåll. Anders Borg och regeringen håller hårt i pengarna och alla ministrar har tydligen fått i uppdrag att skylla alla effekter på dålig organisation och effektivitet hos kommuner, SJ, tingsrätter etc. etc. Det är knappast rättvist att alla skyller på SJ men det är framför allt de som får ta all skit eftersom människor sällan tänker efter...
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-16, 19:19 #7
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jo, men våra järnvägsspår är i betydligt sämre skick tack vare att man inte satsat tillräckligt med pengar på underhåll. Anders Borg och regeringen håller hårt i pengarna och alla ministrar har tydligen fått i uppdrag att skylla alla effekter på dålig organisation och effektivitet hos kommuner, SJ, tingsrätter etc. etc. Det är knappast rättvist att alla skyller på SJ men det är framför allt de som får ta all skit eftersom människor sällan tänker efter...
Precis.
Inte så mycket SJ kan göra åt det.
Sedan är ju järnvägsnätet så dåligt utbyggt i Sverige så att vissa sträckor är sjukt överbelastade vilket leder till långa kedjereaktioner så fort minsta lilla avvikelse ifrån planeringen sker.
Lär ju inte vara lätt att koordinera ihop järnvägstrafiken i Sverige på ett bra sätt. Speciellt inte på vintern eftersom snön orsakar massa problem på olika sätt.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 02:52 #8
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Appelkvist... komikern som är med i Raw bland annat?
Tror du tänker på Peter Apelgren...

...

Jag tycker SJ bär ganska stort ansvar för kaoset. Det är ju t.ex. deras val att köra tåg som bara har en motor. Dessa blir sedan stående och blockerar när den enda motorn krånglar. Jag tycker också att SJ (möjligtvis även Trafikvverket) har ett ansvar att inte fylla spåren till bristningsgränsen, så att varje litet problem växer sig gigantiskt. finns det inte plats får de helt enkelt neka vissa resenärer.

Jag tror delvis att det finns budgetproblem som gör att Trafikverket inte kan sköta underhållet på ett bra sätt. En personligt teori är att Trafikverket inte längre sköter underhållet i egen regi, utan upphandlar från privata företag. I strävan att vinna upphandlingen utlovas nog lite för mycket, vilket avspeglar sig i kvalitén på tjänsterna.

När det gäller vägarna så upphandlar Trafikverket allt underhåll [1]. Hur det ligger till med upphandlingsandelen för järnväg har jag inte hittat, men jag antar att det är en betydande del.

Sedan har vi det där med, "det var bättre förr". Ja det kanske fungerade bättre förr. Delvis beror det nog på mindre trafik och färre tekniska saker som slutade fungera. Sedan har vi det där med arbetsmiljö. Förr kunde Banverket säga till vilken bondjävel som helst som bodde utmed spåren att ge sig ut med spaden mot en slant. Nu för tiden måste man även tänka på säkerheten för personalen, vilket gör att det inte kan skottas vid växlar hur som helst.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 10:40 #9
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Jag tycker SJ bär ganska stort ansvar för kaoset. Det är ju t.ex. deras val att köra tåg som bara har en motor. Dessa blir sedan stående och blockerar när den enda motorn krånglar. Jag tycker också att SJ (möjligtvis även Trafikvverket) har ett ansvar att inte fylla spåren till bristningsgränsen, så att varje litet problem växer sig gigantiskt. finns det inte plats får de helt enkelt neka vissa resenärer.
Ska bussar och lastbilar också ha två motorer? Jag ser inte det som ett problem däremot har du rätt i trafiktätheten. Förr kunde man oftast leda förbi med smärre förseningar men nu blir det lavinartade konsekvenser.

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
En personligt teori är att Trafikverket inte längre sköter underhållet i egen regi, utan upphandlar från privata företag.
Det är ett faktum även här framförallt när det gäller snöröjning då det nästan uteslutande rör sig om inhyrd personal med bristande kunskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Sedan har vi det där med, "det var bättre förr". Ja det kanske fungerade bättre förr. Delvis beror det nog på mindre trafik och färre tekniska saker som slutade fungera. Sedan har vi det där med arbetsmiljö. Förr kunde Banverket säga till vilken bondjävel som helst som bodde utmed spåren att ge sig ut med spaden mot en slant. Nu för tiden måste man även tänka på säkerheten för personalen, vilket gör att det inte kan skottas vid växlar hur som helst.
Säkerheten har alltid varit rätt hård så länge jag kan minnas (80-talet och framåt) däremot hade SJ mycket mer personal som skötte spåren. T.ex. så fanns det en arbetsuppgift där innehavaren oftast kallades för Pinnen då det var han som åkte omkring och mätte spårvidderna med en "mätpinne". Alla dessa personer och deras kollegor med andra liknande uppgifter var utbildade i spårsäkerhet och hjälpte till vid snö och isproblem. När Banverket bildades så dröjde det inte länge innan alla dessa personer blev uppsagda. Det var en veritabel flod med avgångpensioner och uppsägningar 87 - 89 där allt från mätare till reparatörer blev uppsagda.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 11:11 #10
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Ska bussar och lastbilar också ha två motorer?
Fast en lastbil eller buss kör man ju _oftast_ lätt förbi. Det drabbar alltså inte så många. Lite svårare att putta bort tåget från spåret så nästa kommer förbi
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017