FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Godkväll,
Jag har länge funderat över detta och efter att ha läst massvis med trådar, diskussioner och artiklar angående detta så kan jag fortfarande inte riktigt förstå hur det ligger till. Min fråga till er därför: Är det lagligt att driva en sida där medlemmarna kan söka efter torrents och sedan ladda ner dem? Filerna kommer INTE att vara placerade hos mig utan det fungerar endast som en så kallad "torrent search engine" - Som Google fast för torrents. Vad skiljer en sådan sajt från t.ex TPB där ägarna som bekant blev fällda? Är man säker om man driver en sajt med upplägget jag beskrev ovan? Ett exempel på sajter som kör med samma uplägg som jag beskriver är tankaner, tankafetast och så vidare. Tacksam för relevanta svar och ber er att inte diskutera sådant som inte är relevant för tråden. Diskussioner kring moral och etc. undanbedes. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är ju inte prövat juridiskt så det är ingen som kan säga säkert.
Men jag tror det handlar ganska mycket om vad syftet med sidan är och om det är uppenbart att man har vetskap om att det begås illegal piratkopiering där. Då kan man nog få problem gissar jag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tror inte det är olagligt med en sökmotor. Jag menar, man har inget uppladdat innehåll utan hänvisar bara till det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det är väl just det en tracker gör som TPB blivit fällda för?
Torrent-Finder.com är en söktjänst och de blev nedstängda (eller .COM ompekad rättare skrivet) och de var baserade i Egypten. Se http://torrentfreak.com/torrent-find...eizure-101206/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() Och hela det där tillslaget är högst kritiskt och även via helt nya lagar i USA. inte sverige. stor skillnad |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det är inte olagligt att driva en torrent search engine "per se". Dock börjar det blir gråzon när man kollar på vad torrenterna innehåller. Om det är upphovsrättsskyddat material ska man dra öronen åt sig. Om din search engine innehåller fritt material (t.ex. linuxdistributioner) är det inget att oroa sig för.
Just en sökmotor är inget olagligt, men sökmotorns inriktning kan vara det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej och tack för era svar. Det verkar helt klart vara delade meningar och det är antagligen ingen som vet riktigt säkert hur det ligger till än, som ni nämner.
Anledningen till att jag frågade är att jag blev så sugen när jag såg försäljningstråden för Tankafetast - Att man kan få en sådan enorm trafik och även generera stora inkomster på att i princip inte göra någonting är helt makalöst. Sen vet jag att det finns många fler sätt som kan ordna detta åt en men det var bara så fascinerande på något sätt. Åter igen, tack för svaren! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Du tror kan räkna med att om mediaindustrin ej gillar det så kommer du riskera råka illa ut oavsett vad lagen säger.Så man bör nog försöka täcka ryggen isf.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Åklagare och domare förstår ändå inte skillnaden mellan de olika teknikerna så jag
skulle säga ni är lika rökta oavsett. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|