FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har försökt hitta informationen själv, men dessvärre så är det fortfarande oklarheter:
Jag har mitt kontor i min lägenhet, och har just nu ett större projekt (minst 1 år) i örebro, som konsult. Varje dag använder jag min privata bil för att pendla från Eskilstuna till företaget (där jag utför mitt arbete). Företagsform HB Till frågan: Har jag rätt att göra avdrag på 18,50 kr / mil för den dagliga resekostnaden (ca 9 mil)? Eller måste jag pendla kommunalt, då det ev. är billigare. I vissa fall behöver jag även ha bilen i Örebro för diverse utresor till min kunds kund. Detta skulle isåfall innebära att jag får göra avdrag på 21 dagar x 12 mån x 18 mil x 18,50 kr = 83 916 kr? Ev. om det finns något "tak". Fråga 2: Vist är avdraget i exkl moms? Så ovanstående belopp 83 916 kr kan tas ut direkt av vinsten? Fråga 3: Behöver jag avvakta inför bokslutet tills jag kan göra detta avdrag, och ta ut det i pengar, eller kan jag varje månad ta ut detta som motsvarar mina utgifter för bensin etc? Till en helt annan fråga. Jag har hört att man kan göra avdrag på friskvård (gym, massage, spa tennis etc) när man har ett handelsbolag, men samtidigt att det enbart är möjligt ifall man har ett AB. Vilket stämmer? Tack på förhand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
18,50 är det skattefria avdraget.
Du får lov att göra avdrag på 100:-/milen om du vill, bara det att du beskattas på dom allt över 18.50- |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
1: Bara att gå till närmaste Wettergrens och köpa en körjournal. Sen fyller du i alla resor i
tjänsten. Det låter inte som du har någon redovisningskonsult. Vi har det och all körning redovisas varje månad. Det dras väl från vinsten och deklareras som vanligt i maj. 2. Tror inte det är någon moms alls på milersättning. 3. Ta ut det varje månad tillsammans med dina egna uttag. Andra frågan: För friskvårdsavdrag måste man vara anställd. En bolagsman är aldrig anställd. Däremot om du anställer någon får du göra avdrag för denne, men aldrig dig själv. I ett AB är du anställd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tackar för era svar. Då vet jag hur det ligger till.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|