FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Jag driver ett forum för arbetsutövare inom ett speciellt yrke. Ibland uppstår det diskussioner om olika företag där dessa yrkesutövare antingen jobbat på eller vill veta mer om företaget i fråga. Scenarion som har inträffat är att användare skriver deras erfarenheter om företaget och om vad som kan vara mindre bra. Ibland händer det då att företaget i fråga hör av sig till mig och ber mig omgående ta bort inlägget. Ofta är det då egna erfarenheter som yrkesutövaren skrivit i en tråd om företaget. Vad gäller egentligen i denna frågan? Hur lång tid har jag på mig att moderera? Fall det skrivs något och ett företag hör av sig och hotar med att gå vidare juridiskt, hur kan man tackla det - mer än att ta bort inlägget? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Inte ta bort inlägget. Ärligt talat.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Tycker inte det är något du ska moderera.
free speech! så enkelt är det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
I sådan fall tar jag inte bort.
Men ibland uppstår det situationer där företagen/företaget hävdar att det är rena lögner och förtal. Och om det inte finns något faktaenligt som styrker det personen säger så kan det vara svårt att veta vad man ska göra tycker jag. Tycker personligen det är en ganska feg taktik att hota med diverse repressalier om man inte modererar/tar bort inlägg, istället för att skapa en användare och besvara kritiken. Som görs mycket bra här på WN utav exempelvis affiliateföretag. Vad säger lagen om moderering av en community/forum? Det ska modereras aktivt, i bemärkelsen att man inte kan ha ett aktivt forum och gå in och kolla det en gång i veckan? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har som tumregel att aldrig ta bort inlägg. Detta trots att jag inte vet vad lagen säger
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är det ett mindre familjeföretag så kopplas det till personuppgiftslagen, och då får man inte lägga ut bilder eller texter som är nedsättande eller som avslöjar känliga uppgifter om privatliv eller sjukdomar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Läs på om lagen om elektroniska anslagstavlor (BBS-lagen). Det bör vara den som gäller.
Det kan inte vara förtal så länge det handlar om ett företag.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ge företagen ett konto och låt dem själv bemöta uppgifterna - helt öppet
Problemet, att det finns ofördelaktiga uppgifter på nätet, är ju deras och låt det stanna där |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tar aldrig bort heller, företagen har konton själva i forumet och kan möta de som skrivs om de vill dvs. Vill de inte svara så får de skylla sig själva. De kan ju vara allt från små 1 manna företag till större "sociala medier" ansvariga på Telia som ger svar.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|