FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
För er som inte vet är Free Food en site på http://www.free-food.se där man som medlem kan ta del av olika erbjudanden för att tjäna pengar man sedan kan växla in mot presentcheckar på t.ex. ICA och Willys.
Man kan även referera nya medlemmar åt dem. För detta får man 5kr per registrerad medlem. Jag har under September 2010 fått ihop strax över 500kr hos Free Food som jag tänkte hämta ut i deras shop. Väl i shoppen ser jag att pengarna finns på mitt saldo och det är inga problem att lägga en beställning på ett presentkort på 500kr hos ICA. Jag får även en faktura för detta som bekräftar köpet. Nu för två veckor sedan fick jag hem ett brev med ett presentkort. Ett presentkort på 100kr. Inte 500kr som jag har köpt. Jag mailar dem och frågar vart mina resterande 400kr har tagit vägen. Här är svaret jag får: "Hej Kristoffer! Tack för ditt mail. Jag kan se att du har tipsat en del nya medlemmar till free-food. Dock är det ingen av dessa medlemmar faktiskt verkar vilja vara medlemmar hos oss, eftersom de endast har loggat in mellan 1-2 gånger på sitt konto. Enligt våra villkor, kan jag därför inte skicka något presentkort till dig. Vänliga hälsningar från oss på www.free-food.se" Gissa om jag blev förbannad när jag läste det. För det första spelar det ingen jävla roll om medlemmarna jag refererar vill eller inte vill vara medlem. Enligt deras villkor får jag 5kr per refererad medlem och nu säger denna person på Free Food att han, enligt deras villkor, inte kan skicka mig något presentkort. Ett missförstånd eller en scam. Jag får vell reda på det snart då han svarar. Om han svarar. Och det ska bli intressant och se vad svaret blir. Vad tycker ni om detta? Senast redigerad av NiQ den 2010-10-26 klockan 14:10 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Det är skillnad på aktiv medlem och medlem...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Klart det är skillnad på aktiv medlem och ej aktiv medlem. Men det har inte med denna sak att göra.
"Tipsar Du en ny medlem får Du 5 kr till Ditt konto." Precis som Jine säger är detta villkoren för att få 5 kr. Att jag tipsar en person som bara loggar in 1 gång är helt oväsentligt. Det är inte jag som satt upp dessa villkor utan Free Food själva. Och sen OM det nu skulle vara så att jag inte var berättigad mina 5kr per medlem jag tipsat. Hur kunde jag då ha fått dessa pengar? Det står klart och tydligen i min saldohistorik att jag erhållit 5kr per medlem jag hänvisat dit och som skapat ett konto. Totalt hade jag strax över 500kr. Kolla bifogad fil. Att jag kunnat genomföra ett "köp" av presentkort bekräftar klart och tydligt att jag erhållt villkoren för att få ihop dessa pengar. EDIT: Varför blev den bifogade filen så liten? Orginal är den 530px bred men när jag laddade upp den krympte den oerhört mycket så nu kan man knappt läsa vad som står där. :O |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
I mina ögon verkar dom alltså vara att ej rekommendera, frågan är om det går att hota med stämmning eller dylika mot en sajt som är gratis att använda?
Vad jag kan se dock, står det såhär i deras "villkor" (om man nu kan kalla det, jävla skitsajt) "Tipsar Du en ny medlem får Du 5 kr till Ditt konto." Det är precis det du gjort, så det är helt kristallklart att det är dom som gör fel. EDIT: "Som medlem i free-food.se kommer du att få ett nyhetsbrev varje dag. " Detta visar ju att OAVSETT om användaren loggar in eller ej, har du värvat en medlem som dom tjänar pengar på - genom utskick av "nyhetsbrev" (eh ja.. spam) EDIT2: "freefood.dk ägs av JT Group ApS från Danmark. CVR: 30 80 22 09" Står det i deras villkor, vad nu .dk sajten har för koppling till Svenska... Senast redigerad av Jine den 2010-10-25 klockan 17:18 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
låter som de inte tycker du har rätt till pengarna.
Orsaken till det har de dock inte sagt än vilket bara ger utrymme för spekulationer. HUR refererar du folk? 500kr=100 personer.. det är ändå ganska många. Tror dom kanske att det är du som reggar konton och döljer din identitet/förfalskar? Ja som sagt var.. spekulationer.. Men om dessa spekulationer är felaktiga och du har skickat folk till dem på moraliskt rättvist sätt så är det absolut fel av dem. Så om du vet att du gjort rätt så stå på dig. De är skyldiga dig pengar, du sa du fått en faktura osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Dem bryter sitt eget avtal men nu har dem inte svarat på mitt mail. Dem har inget telefonnummer. Vilka jävla idioter. Detta måste uppmärksammas om dem inte kommer med en ursäkt och betalar ut pengarna dem är skyldig mig. Någon som kan hjälpa mig försöka hitta ett telefonnummer till någon ansvarig? Jag förstår inte hur jag ska kunna komma i kontakt med dem när dem vägrar svara på mina gensvar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Banned
|
Kontaktinformation för domän
Kontakt-ID tomjtg9042-00001 Namn Tommy Jensen Företag JT Group ApS Organisationsnummer [DK]30802209 E-postadress [email protected] Adressrad 1 Bjergegade 20D Adressrad 2 - Adressrad 3 - Postnummer 3000 Ort Helsingoer Land DK Telefon +45.26212036 Fax - Skapad 2009-03-07 Senast ändrad - Registrar Ascio |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle göra såhär:
1.) Skicka en faktura till bolaget du tror dig ha avtalet med 2.) Ange att dom ska betala 500 Kr (med eller utan moms) 3.) Skriva att om dom inte betalar kommer detta tas upp med kronofogden. Du borde kunna vända dig till svenska kronofogden för internationella indrivningar eller till danska motsvarigheten. 4.) Dom förstår såklart att du inte kommer stämma dom för 500 Kr då det kommer kosta dig mer pengar än 500 Kr så försökt inte ens med det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
studiox,
Det var ett kreativt förslag! *applåd*
![]() |