FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej.
Är mitt uppe i ett köp av portabel hårddisk och kan inte bestämma mig. Jag har 2 val. Köpa 1. 2 st 500 gb hårddisk för 100 Pund eller 2. 1 st 2TB (2000gb) för 100 pund. Det är mer prisvärt att köpa 2 tb för samma kostnad som man får 1 tb för, däremot vill jag inte ha alla ägg i en korg. Vad tycker ni? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är alltså en backupdisk? Om den går sönder finns datat ju fortfarande kvar på produktionssystemet. Enda anledningen jag kan se till att ha två är om du gör dubbel backup, alltså utnyttjar båda diskarna samtidigt för att klara dig om både produktionssystemet och en av backupdiskarna kraschar samtidigt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Har själv ingen koll på det men om hårddisken går sönder finns alltså datan kvaR? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Han menar väl att om backupdisken går sönder så finns informationen kvar på den vanliga disken du använder, eller vice versa. Osannolikt att både backup och vanliga kraschar samtidigt.
Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-10-24 klockan 01:15 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Men vad händer när han vill återställa datat från backupdisken och backupen inte fungerar?
Det är ett ansvar du får se till att ha, alltså att kontrollera att backupen verkligen fungerar. Har hänt många personer som helt och hållet har förlitat sig på att backupen fungerar men inte gör det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det är bra om du lägger in i dina backuprutiner att göra en teståterställning då och då, till exmepel en gång i månaden eller liknande. Det räcker inte med att ditt backupprogram säger "ok". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Vi som jobbar i webbbranschen vet att backup är viktigt, speciellt när marknaden ser ut som den gör, att företag lovar att backup görs men sen när olyckan är framme så konstaterar man att backupen inte fungerar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det är ju inte helt optimalt att bara ha en backup och dessutom på samma ställe som original filerna finns. Inte nog med att backupen kanske inte fungerar, det kan börja brinna eller man kan falla offer för en stöld. Ha en tredje backup med det mest viktiga förvarad någon annanstans. Eller använd backup på nätet som ett tredje alternativ.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack så mycket för alla svar. Ska nog köra på en extern hårddisk och köra backup på nätet.
Norton ska ha online backup har jag för mig |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |