FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Skulle vilja publicera lite text på min hemsida som några andra personer har skrivit på sina egna hemsidor.
Om jag antingen länkar till deras hemsida i slutet av texten eller lägger till ©Deras namn. Är det då tillåtet att publicera texten eller måste jag ha deras medgivande? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag är inte hundra, men det ska inte vara några problem att citera texten och ange källan i slutet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Man får citera delar av en text, dock inte hela rakt av och källan skall alltid anges. Vill man ta större delar av en text är det bara att be om tillåtelse.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ett citat är inte lika med en hel text och det räcker inte med att omnämna källan med länk och copyright. Det är som att själv bestämma priser på en vara när man är i affären. Ta en DVD-spelare och släng en hundring vid kassan och anta att butiken är nöjd.
Har texten uppnått verkshöjd är den per automatik upphovsrättsskyddad i Sverige. Det spelar ingen roll om skaparen skrivit dit © eller ej. Jag är ganska säker på att alla texter som innehåller över 200 ord uppnår verkshöjd. Mitt tips är att du kontaktar alla upphovsmän för alla texter du vill publicera. Ett alternativ är att om du tar innehåll via RSS så kan du låta bloggare anmäla sig på din sajt och samtidigt godkänna ett avtal om att alla eller vissa texter kommer publiceras på din sajt. Det är den lagliga vägen. Sedan kan man säkert sno åt sig ganska mycket utan att behöva sitta på tinget och förklara sig. Jag tror inte många privatpersoner är beredda att gå till domstol över enstaka texter, om de ens får upp målet till förhandling. Ett civilrättsligt mål är ännu osannolikare eftersom målsägande då blir ekonomiskt ansvarig för dina kostnader om du vinner målet. Den risken är det inte många som tar. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|