FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag använder ett php dokument som stylesheet: cssConfig.php. Anledningen till detta är att ett antal divar, färger mm. ändras beroende på en mängd olika saker. Detta har dock nackdelen med sig att varje sida har ett stort style block i headern.
Jag har försökt fixa detta genom att sätta headern på cssConfig.php till text/css, så att phpkoden ska resultera i css kod istället för html. Detta går fint ända tills det att cssConfig.php behöver använda en variabel som sätts i ett annat dokument. Exempel nedan: i index.php: $divWithPictures i cssConfig.php: .pictureContainer { width: <?php echo $divWithPictures; ?>px; } Eftersom cssConfig.php länkas in som ett vanligt cssdokument dvs. <link href="/cssConfig.php" rel="stylesheet" type="text/css" /> så får den inte del av de variabler som skapas i index.php som t.ex. $divWithPictures. Hur ska jag lösa det här? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur får $divWithPictures i index.php sitt värde?
Kan inte cssConfig.php hämta värdet från samma källa? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Haha, oj vad snabb jag var på att svara. Låter någon annan svara.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Har du bara en bredd som är beroende av innehållet på just den sidan så kan du gott lägga den i ett style-attribut alternativt i style-tagg på sidan. Nyttan med en extern fil (och korrekt cache-hantering) är att du inte behöver ladda om innehållet när det ändå ska vara detsamma på alla sidor. Har du i den externa css:en regler som ska ändras för varje sida så måste du också ladda en ny extern fil för varje sida. Det ger mest bara nackdelar.
Lägg inte CSS externt för att det är fint att göra det, gör det för att det är funktionellt fördelaktigt.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Skicka värderna som en GET variabel till filen?
cssConfig.php?pictureContainerWidth=433&pictureCon tainerHeight=636 Dock har du en ev. maxlängd på GET med 255 tecken (beror på webbläsare & webbserver). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Lägg med den variabeln i sökvägen till cssConfig.php
i index.php: HTML-kod:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="cssConfig.php?width=<?php echo $divWithPictures; ?>" />
HTML-kod:
.pictureContainer {
width: <?php echo (int)$_GET['width']; ?>px;
}
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Annars kan du ju ha dina variabler i en config-fil (eller lagra dem i session) och sedan skriva ut dem i ditt css-skript. index.php PHP-kod:
PHP-kod:
HTML-kod:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="cssConfig.php?<?php echo time(); ?>" />
Senast redigerad av qson den 2010-09-09 klockan 10:26 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|