FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Idag fick jag en elektronisk faktura från Binero med fakturadatum satt till den 1 augusti. Nu struntar jag egentligen i datumet för egen del men jag undrar om man verkligen får göra på det viset? Är det likadant för er andra? Har aldrig gjort så själv. Det är ju inte särskilt svårt att skicka ut mailet rätt datum.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är helt OK att sätta ett datum flera dagar bakåt. Så länge nummerserien
följs och är i kronologisk ordning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det borde inte vara det, tycker hur som helst att det är dålig stil.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är nog inte helt okej, då skulle man ju kunnat skicka en faktura på 30 dagar och sätta tillbaka datum på 29 dagar och sedan skicka en påminnelseavgift efteråt direkt.
Jag brukar dock skicka fakturor för framtiden, skapar bredbandsfakturor någon vecka innan och sedan sätter fram datumet till den första i månaden. Mer just för att kunderna ska få fakturor i tid och inte råka bli efter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan göra ett jobb som är färdigt på onsdagen. På måndagen efter kan
du skicka fakturan som är daterad till onsdagen. Juridiskt är detta helt OK. Sen vad din kund tycker om det är en helt annan sak. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tror du skulle förlorat om det blev ett civilmål om det om du försöker lägga på ränta, eller andra avgifter om kund inte betalar på förfalludatum om du medvetet flyttat bak fakturadatumet.
Skulle säkert nästan gå driva det som bedrägligt beteende om man sätter ett fakturadatum som är "falskt" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Företag brukar "skydda" sig mot detta med ankomststämplar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är väl inget speciellt med två dagars skilland mellan utskrift och leverans. De företag som skickar det med post får ju ändå minst denna differens. Jag skull enog inte ens reagera på två dagar.
Skulle dock reagera på om förfallodatumet var två dagar från om med utskicket, vilket det inte är. Har ju 25 dagar på mig att betala. Så 28 adagar eller 25 - vem bryr sig ... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Big Deal. Fick också faktura med samma datum.
Dock!! Vänta inte med att betala till Binero. Domäner kan hamna i nåt slags "låst läge" om du väntar till sista betalningsdag och det går inte att arbeta med domänerna. Jag menar att skapa e-postkonton, subdomäner osv. Det är nån slags karantän som infaller om domänen inte är betald... Det är inte varje domän det blir så på, men det är rätt irriterande när det händer. Jag har haft Binero i sju år och jag har kanske ett 50-tal domäner... Då är nästan Telia värre, som skickar så tidiga fakturor!! :-) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|