Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta blogg till e-butiken

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-07-15, 02:06 #1
evomedias avatar
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
evomedias avatar

Reg.datum: May 2008
Standard Starta blogg till e-butiken

Hej alla nattugglor (kl. är 2 just nu)

Har en fråga nu när jag ska starta en blogg till en av mina e-butiker.

Jag tänkte köra en wordpress installation och har funderat på hur upplägget ska se ut...

domän.se/blogg? eller blogg.domän.se? eller på något annat sätt?

är det något som gör det ena upplägget bättre än det andra eller kvittar det hur jag gör?

sen om jag lägger till en blogg med något av de ovan nämnda uppläggen finns det något speciellt jag borde tänka på.

(jag lutar mot att köra domän.se/blogg)

Tacksam för alla svar jag får

Mvh Diyar
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 02:25 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Om du vill att din webbutik ska få fler sidor så är domän.se/blogg det bästa alternativet. I detta fall ses bloggen som en del av webbutiken som ligger på domän.se. Bloggen kan då ranka på många olika ord och fraser. Genom att göra en bra "intern" länkning kan du sedan styra trafiken till webbutiken.

blogg.domän.se har den fördelen att den både ses som en sajt delvis skiljd från domän.se, men ändå inte helt och hållet. Jag gillar denna lösning eftersom jag tycker det ser snyggast ut Det är också bra eftersom jag tror att du får lite av båda fördelarna, fler sidor på "samma sajt" samtidigt som länkar från en subdomän värderas något högre än om de kommer från en undermapp. Du kan m.a.o. stärka domän.se genom att länka med viktiga sökord från subdomänen.

Ett annat alternativ är att registrera en helt ny domän. Om ditt företag heter Volvo så kan du registrera volvobloggen.se Fördelen här är att du kan ge bra länkar för att stärka huvudsajten på olika sökord. Nackdelen är att detta inte ökar antalet sidor på huvudsajten.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 03:29 #3
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

lånar din tråd lite...

Funderar själv på det här med. Så det är alltså bäst att ha domän.se/bloggen när det kommer till fler sidor...

Men hur är det bättre? Förstår inte riktigt...

Om man då länkar till sin butik så ser google väll på det som en länk från ens egna hemsida?

Jag kommer nog registrera en helt ny domän istället då det är bättre seo mässigt. Stämmer det?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 05:10 #4
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
lånar din tråd lite...

Funderar själv på det här med. Så det är alltså bäst att ha domän.se/bloggen när det kommer till fler sidor...

Men hur är det bättre? Förstår inte riktigt...

Om man då länkar till sin butik så ser google väll på det som en länk från ens egna hemsida?

Jag kommer nog registrera en helt ny domän istället då det är bättre seo mässigt. Stämmer det?
Båda alternativen är bra ur SEO-synpunkt, men på lite olika sätt. Google gillar sajter med mycket innehåll och många sidor att indexera, och då är det bra med en "intern" blogg, d.v.s. i undermapp. Har man däremot en t.ex. webbutik med mycker innehåll och många indexerade sidor så kan det vara bättre att välja en separat domän för att jobba med stärkande länkar till huvudsajten.
Oläst 2010-07-15, 16:38 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Tack. Jag väljer nog att ha en helt separat blogg!
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-15, 22:07 #6
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Tack. Jag väljer nog att ha en helt separat blogg!
Det är den lösningen jag brukar rekommendera i de flesta fall.
Oläst 2010-07-22, 22:35 #7
ssol ssol är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2009
ssol ssol är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2009
Vad är den egentliga anledningen till att du skall ha en blogg?
För att du skall ha nytta av att länka till din huvudsida från din blogg, om bloggen ligger på separat domän eller subdomän, så skall bloggen ha egna ingående länkar. Annars finns inte särskilt mycket länkkraft att tala om.
Du måste alltså jobba med att skaffa ingående länkar till bloggen, eller skriva så intressanta inlägg att dina läsare länkar till den. Om du gör det, och din blogg rankar på relevanta sökord vilket ger dig trafik, så ger det bloggen trafik.
Då kvarstår att försöka få besökaren att klicka på en länk på bloggen som tar dem till din e-butik.
Det bästa är naturligtvis att besökaren söker och hittar direkt till din produkt i e-butiken?
Om man tänker att du kanske skriver recensioner eller information om dina produkter, så kan du faktiskt lägga in de texterna direkt på produktsidorna (om det finns möjlighet i den shop du använder).

Lycka till!
ssol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-22, 23:15 #8
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ssol Visa inlägg
Vad är den egentliga anledningen till att du skall ha en blogg?
För att du skall ha nytta av att länka till din huvudsida från din blogg, om bloggen ligger på separat domän eller subdomän, så skall bloggen ha egna ingående länkar. Annars finns inte särskilt mycket länkkraft att tala om.
Du måste alltså jobba med att skaffa ingående länkar till bloggen, eller skriva så intressanta inlägg att dina läsare länkar till den. Om du gör det, och din blogg rankar på relevanta sökord vilket ger dig trafik, så ger det bloggen trafik.
Då kvarstår att försöka få besökaren att klicka på en länk på bloggen som tar dem till din e-butik.
Det bästa är naturligtvis att besökaren söker och hittar direkt till din produkt i e-butiken?
Om man tänker att du kanske skriver recensioner eller information om dina produkter, så kan du faktiskt lägga in de texterna direkt på produktsidorna (om det finns möjlighet i den shop du använder).

Lycka till!
Det är sant att bloggen behöver inlänkar för att ge kraftfulla länkar, men jobbar man med länktexterna så behövs inte så fruktansvärt mycket styrka för att göra skillnad. Det beror på hur stor konkurrens det är på just det aktulla ordet eller frasen.

I och med att bloggen länkar till webbutiken med de sökord/fraser man vill synas på så är det inte så troligt att bloggen visas före i SERP:en.

Jag håller med dig om att det skulle vara bra att kunna lägga texterna (recensioner/beskrivningar) på huvudsajten istället om den möjligheten finns.

Sedan tycker jag det kan vara bra att starta en extern sajt för att göra länkbyten. Då kan man "smutsa ner" den externa sajten med utlänkar till allt och alla och i utbyte få inlänkar till huvudsajten.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017