FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vilka lagar gäller ett fotografi där ett varumärke syns i bilden? Vad får man göra och inte göra med en sådan bild?
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag är ingen jurist men jag tror det påverkar om huvuddelen av bilden föreställer varumärket eller om den även innehåller till exempel människor eller andra föremål.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Intressant fråga.
Jag tror att det beror mycket på vilket sätt och i vilket sammanhang bilden används. Extremfall: Att exempelvis ta en vanlig bild på en IKEA-parkering med ett IKEA-varuhus med deras logga och använda den som logga på en sajt om möbler skulle nog kunna uppfattas som varumärkessnyltning. (Marknadsföringslagen) Men att publicera samma bild i en nyhetsartikel om ett rån på IKEA skulle ju givetvis vara helt ok. Sen finns det givetvis en stor gråzon mellan dessa två ytterligheter, men nästan inget i affärsjuridik är svart eller vitt, utan mycket "beror på" situatioen. Och på hur bra jurist man har. Man kan exempelvis fråga sig om bilden på IKEA-varuhuset är OK att publicera i ett inlägg i en inredningsblogg om möbler, som bara marknadsför andra företag än IKEA. Förmodligen är den den det, men svårt att säga. Kanske en slamkrypare. Sen kan det eventuellt vara skillnad om varumärket är registrerat som ordmärke "skyddat ord" eller som figurmärke "skyddad symbol". Men jag vet inte. Jag är inte jurist men min magkänsla säger mig att just varumärken som är skyddade som figurmärken måste man vara extra försiktig med. Varumärken som hamnar på bild är förmodligen inregisterade som figurmärken. Hoppas någon kan fylla på med juridisk expertis, eller egna erfarenheter, i denna tråden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Verkar inte finnas några tydliga riktlinjer att gå på. Man får väl helt enkelt köra på sunt förnuft och ta eventuella diskussioner därefter om någon skulle invända.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är helt beroende på hur bilden ska användas.
Är det journalistiskt syfte, konstnärligt eller är det marknadsföring. I Sverige är det ingenting som hindrar dig från att ta bilder där varumärken syns, däremot är det inte säkert du kan publicera bilden hur som helst. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|