Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Frågor angående sökmotorer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-20, 17:24 #1
Fender Fender är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2009
Nykomling

Standard Frågor angående sökmotorer

Hej experter,

Den största delen av mina besökare kommer ifrån Google. Jag vill gärna kunna expandera på så sätt att få besökare även ifrån andra sökmotorer, som t.ex. Bing och Yahoo.

Jag har lagt till min webbsida på de angivna sökmotorerna, och trots det indexeras inga sidor - bara förstasidan av sidan.

I min robots.txt fil har jag skrivit in följande:

User-agent: *
Disallow:

Till mitt andra problem: Jag har i skrivande stund cirka 15 prenumeranter via RSS. Andra kan ha ena dagen 50 och den andra dagen 300 för att sedan sjunka ner till 50 prenumeranter. Hur bär de sig åt? Finns det något sätt att få fler att prenumerera på ens sida via RSS?

Tack för er tid!
Fender är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-20, 17:39 #2
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Då du inte skriver så detaljerat får man anta en massa!! :-)

Jag antar att det är en svensk webbplats som avses. Hur många svenskar i största allmänhet och av din målgrupp i synnerhet använder Bing och Yahoo?

Vem orkar prenumerera på RSS? Jag vet inte ens hur man gör och om jag gjorde det och skulle prenumerera på nåt... vad säger det då egentligen...??

Vad jag säger är, i den Amazonflod av information som dränker alla är det verkligen superviktigt att du visar respekt för användarens tid! Endast då tar dom sig tid!! Endast då bygger du ditt varumärke, endast då vinner du kunden!!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-20, 21:23 #3
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Det är ett problem om din sajt inte ens är indexerad av de andra sökmotorerna. Hur länge sedan är de du registrerade sajten hos dem. Hur gammal är sajten, kanske har de inte hunnit hitta den genom länkar till den?

När du väl blir indexerad är det en fråga om du verkligen bör lägga energi på att specialoptimera för dessa. Det är knappast värt besväret då ca: 90-95% av svenskarna söker på Google (inkl. Eniro). Den optimering du gör för Google fungerar antagligen till stora delar även på de andra sökmotorerna. Har du en Google-optimerad sajt så har du troligtvis även optimerat väldigt bra för de andra.

Anledningen till att du inte får besökare från Bing och Yahoo nu är att sajten inte är indexerad. Anledningen till att du kommer få låg andel av besöken från dessa framöver beror på att så få använder dessa sökmotorer.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-20, 22:00 #4
annahelins avatar
annahelin annahelin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
annahelin annahelin är inte uppkopplad
Medlem
annahelins avatar

Jag är inget proffs på sökmotoroptimering men kan dela med mig lite av statistiken från vår webbplats ang. sökmotorerna. 97% av besökarna som kommer från sökmotorer kommer från Google. Det tog drygt 6 månader efter att vi lade in analytics som första besökaren kom från en annan sökmotor.

Jag håller därför med övriga talare om att du inte borde göra några speciella sökmotoroptimeringar för de andra sökmotorerna.
annahelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-20, 22:12 #5
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av annahelin Visa inlägg
Jag är inget proffs på sökmotoroptimering men kan dela med mig lite av statistiken från vår webbplats ang. sökmotorerna. 97% av besökarna som kommer från sökmotorer kommer från Google. Det tog drygt 6 månader efter att vi lade in analytics som första besökaren kom från en annan sökmotor.

Jag håller därför med övriga talare om att du inte borde göra några speciella sökmotoroptimeringar för de andra sökmotorerna.
Tack för alla era svar!

Jag har drivit sidan i över ett år. Jag är nöjd med Google. Men fler sökmotorer betyder fler besökare, vilket inte skadar

Förresten, ibland kan jag se att Google-anställda besöker min sida, då surfar de runt i flera minuter. Varför gör de det?
Fender är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-20, 23:31 #6
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fender Visa inlägg
Tack för alla era svar!

Jag har drivit sidan i över ett år. Jag är nöjd med Google. Men fler sökmotorer betyder fler besökare, vilket inte skadar

Förresten, ibland kan jag se att Google-anställda besöker min sida, då surfar de runt i flera minuter. Varför gör de det?
Oj, hur ser du det? Har för mig att de Google-relaterade sakerna i Analytics var bottar. Men jag kan ha fel.

OnT: Har du en sitemap på din hemsida? Lägg till den hos sökmotorerna, och pinga din sida ganska ofta. Bygg även länkar till sidan... så ska allt vara klart.

Tycker personligen inte det är värt att satsa på andra sökmotorer än Google. Optimera för Google - och alla andra sökmotorer följer på.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-26, 22:43 #7
Dafes avatar
Dafe Dafe är inte uppkopplad
Nykomling

Dafe Dafe är inte uppkopplad
Nykomling
Dafes avatar

Min erfarenhet är att Google indexerar sajterna snabbare men att det kräver mer jobb för att få topp-placeringar i Google, medan tex Yahoo och Bing tar längre tid på sig men i gengäld är det mycket enklare och går snabbare efter indexeringen att få riktigt bra placeringar.

En hel del av "mina" sajter tar månader på sig att indexeras av Bing men går istället upp på topp tre-fem på sina fraser på en gång när de väl indexeras. Inte alla såklart, men många.
Dafe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-29, 13:56 #8
Sweelys avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dafe Visa inlägg
Min erfarenhet är att Google indexerar sajterna snabbare men att det kräver mer jobb för att få topp-placeringar i Google, medan tex Yahoo och Bing tar längre tid på sig men i gengäld är det mycket enklare och går snabbare efter indexeringen att få riktigt bra placeringar.

En hel del av "mina" sajter tar månader på sig att indexeras av Bing men går istället upp på topp tre-fem på sina fraser på en gång när de väl indexeras. Inte alla såklart, men många.
Det är helt rätt, Dafe. Google är överlägset snabbast på att indexera nya sidor, men det krävs mycket mer jobb för att hamna i topp.

Lite grundläggande kunskaper inom SEO är allt som krävs för att ranka i topp hos Bing. Inget länkbygge, ingenting! Typ.

Delar samma erfarenheter som dig. Bing och Yahoo! tar flera månader på sig att indexera mina hemsidor - oavsett hur många länkar jag bygger. Men när sidorna väl indexeras så glider de vidare till toppen ganska fort. Detta händer bara hos Yahoo! och Bing dock. Inte hos Google. Där behöver man jobba riktigt hårt för att ranka okej-bra.

Senast redigerad av Sweely den 2010-06-29 klockan 13:58
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
sökmotoroptimering, seo

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017