FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
som jag tidigare skrev i en annan tråd flyttade jag över en domän från one.com till Binero åt en kunds vägnar. Anledningen till att kunden valde att betala mer än det dubbla gentemot one.com var att Binero erbjöd cronjob. Hur som helst, efter att ha kontaktat Binero får jag veta att: 1. Det går inte att lägga upp cronjob via nya kontrollpanelen 2. Cronjob som stöds är PHP-scripts som anropas, WTF?? 3. Man måste maila supporten och be de skapa ett cronjob Först och främst vill jag veta _varför_ man tvingar sina kunder att skapa PHP script när man enkelt kan lösa det mesta med skalskript och får detta kallas cronjob överhuvudtaget? Deras support är rätt OK men kontrollpanelen suger och dokumentation finns överhuvudtaget inte, vilket gjorde att domänflyttet blev 1 dag försenad :/ Senast redigerad av jayzee den 2010-06-18 klockan 17:20 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
SSH-access börjar väl bli mer och mer ovanligt på delad hosting, men jag vill minnas att jag läste att Binero 2.0 skulle innebära SSH-access till servrarna. Får du det borde ju problemet vara löst, även om du inte får lägga upp det via ett fint gui.
Annars går det ju att lösa det mesta via PHP och exec, tillåts exec borde du väl teoretiskt kunna anropa dina shellscript den vägen från ett enkelt php-script som kör dina shellscript. De brukar väl också vara rätt medgörliga så om du förklarar din situation kanske de ger dig SSH-access till ditt konto? Skadar ju inte att fråga åtminstone. EDIT: Rent tekniskt kan det nog kallas cronjob också eftersom det uttrycket kommer bara från chronos (tid på grekiska) och det är ju ett tidsbaserat jobb. En aningen urvattnad version men troligen fullt kapabel. Senast redigerad av AndreasS den 2010-06-18 klockan 17:37 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har SSH access på Binero kontot men man kan inte köra skalskript
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Det kommer dock (som det ser ut nu) bara vara kommandot wget som blir möjligt att köra och då endast på egna domäner på kontot. Det måste inte vara just PHP skript men måste gå att requesta via en url (detta också av säkerhetsskäl) men det är fortfarande cronjob eftersom det (precis som AndreasS skriver) är schemaläggning av skript som man gör. Om ni har andra önskemål rörande denna tjänst så hör gärna av er med förslag så ska vi väga in det också och se hur vi kan ordna det på ett bra sätt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|