FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har ett cronjobb som körs varje minut. Nu skulle jag vilja ändra det så att det mellan 22.00 och 01.00 samt 06.00 och 08.00 endast kör varje kvart (*/15) och mellan 01.00 och 06.00 endast körs en gång i halvtimmen.
Min egen slutsats är att jag behöver tre cronjobb. Mitt problem är att jag inte vet hur man specar timmar som går över dygn. Mitt förslag (otestat) ser ut så här: */15 22-1,6-8 * * * kommando */30 1-6 * * * kommando * 8-22 * * * kommando Men förmodligen är detta fel. Någon som vet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Lättast är om du ser det som att cron varje minut kollar ifall något mönster stämmer. Då märker du att ditt förslag till exempel matchar kl 1:15 en gång och kl 6:30 två gånger. Det här borde ge det resultat du efterfrågar:
Kod:
*/15 22-23,0,6-7 * * * kommando */30 1-5 * * * kommando * 8-21 * * * kommando Senast redigerad av emilv den 2010-06-15 klockan 08:58 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack!! Det fungerade väldigt bra. Och nu förstår jag hur man skall tänka.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Din fråga har redan blivit besvarad, men ifall någon annan behöver lite hjälp med crontab och syntaxen så brukar denna vara ett bra tips: http://www.thepcmanwebsite.com/crontab_generator.shtml
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|