FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle importera lite produkter i Magento och jag har av misstag klistrat in ca 65 000 tomma rader i filen med produkter. Parsern går igenom rad för rad av de som inte innehåller något och konstaterar att det finns ingen SKU och hoppar till nästa.
Att gå igenom en rad i min CSV-fil tar ca 1-2 sek per rad (och min uppfattning är att det går långsammare med tiden). Att gå igenom alla rader skulle då ta någonstans mellan 36 och 18 timmar. Magento upplyser i import-verktyget att man inte ska avbryta eller stänga fönstret som kör importen. Allt verkar behandlas server side. Vad händer om jag avbryter importen? Några erfarenheter? (Finns redan ett tusentals produkter inlagda och dessa vill jag ju absolut inte påverka) Senast redigerad av Wackerberg den 2010-06-14 klockan 23:15 Anledning: räknefel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kan du inte exportera databasen och sedan köra någon "find and replace" på de tomma fälten så de raderas. Och sedan importera den igen när den är rensad.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
det du kan göra, är att döda phpprocesserna på servern, då kommer det garanterat inte hända något med databasen, utom möjligen att en rad eller 2 blir korrupta, på sin höjd.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för era svar. Jag vågar nog fort. inte testa att stänga fönstret (det borde ju inte påverka alls, eftersom processen borde fortsätta på servern) om jag inte har koden att läsa själv.
Den lägger inte in de tomma raderna som produkter alls. Vilket är jättebra. Magento säger "Det obligatoriska fältet "sku" har inte angetts, hoppar över importraden". Jag har tyvärr inte tillgång till varken databasen eller servern (mer än indirekt via Magento). Iaf inte nu mitt i natten. Jag får väl ev. testa på en server jag förfogar över för att se vad som händer när jag avbryter processen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du har väl backup på din databas? Annars kanske det vore en bra idé...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Välkomment till Magento!
Lite tips: Alltid backup innan du gör något på Magento. Finns extensions som gör tidsinställd backup, guld värt! Mer tips: Innan du kör en batch-import, pröva med första raden/raderna separat, så märker du om det blir något fel. Det är också lättare att radera tio produkter som hamnat fel än 65 000. Att radera produkter i Magento genom att radera i databasen är inte så enkelt, beroende på alla foreign keys som skriker om du gör något. Bäst är att återinstallera backupen som du tagit ovan om importen går snett. Jag rekommenderar inte att bryta en pågående import på så brutala sätt som du fått exempel på, just på grund av dessa foreign keys. Har du fått en korrupt databas är det bara att återställa backup, mycket svårt att korrigera detta manuellt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kan ju berätta att inte särskilt mycket hände när jag råkade stänga fönstret (inte döda processen). Det finns backup men jag har själv inte testat att återställa från den. Jag försöker alltid undvika att återställa backuper och litar inte på att de som ska sköta backup gör det korrekt.
Min tanke var samma som din Magnus_A: Testade med de första raderna... bara det att jag hade 65 000 tomma rader som jag inte såg. De första raderna var korrekta, och Magentos importverktyg informerade sedan om att den hoppade över rad för rad eftersom de var tomma. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Tror att det ska klara sig bra.
Har du gjort backupen genom Magentos eget verktyg är det helt OK att återställa den. Har gjort så många gånger. Om du gör egen backup via mysqldump så måste man innesluta backupen i single-transaction. När man återställer så kan man antingen följa råden här: http://www.magentocommerce.com/wiki/...gento_database eller helt sonika droppa databasen och skapa en ny med samma namn. Då behövs inte åtgärderna ovan. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|