Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Har alla e-butiker 1% i konverteringsgrad?

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-01, 18:14 #1
El bueno El bueno är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 153
El bueno El bueno är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 153
Standard Har alla e-butiker 1% i konverteringsgrad?

Hej, jag är ny på det här med e-handel, men kommer starta upp en shop inom kort. Jag undrar en sak. När jag frågar folk ute på nätet säger alla att en normal butik idag har 1% i konverteringsgrad. Det låter väldigt konstigt tycker jag att bara häva sig ut något sådant. När jag jobbade i en fysisk butik för några år sedan talade vi i termer om att konverteringsgraden (som var 30% i den butiken) berodde på fler än 20 olika faktorer såsom pris, produkt, målgrupp, antal besökare, sortimentutbud etc. Det var en hel vetenskap bakom som analyserades och följdes upp månad efter månad för att alltid söka förbättring. Att folk nu generellt säger att en e-butik har 1% i konverteringsgrad och sedan basta låter väldigt underligt.


Hur hög konverteringsgrad har era butiker och vad gör ni för att förbättra den?
El bueno är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-01, 18:31 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Har en butik med 0,5% konvertering och en annan med strax över 5%. Någon generell siffra finns så klart inte men dessa siffror är nog högst normala.

Man har liten konvertering jämfört med butik bland annat för att sajten får många kunder som har noll köpintresse. De är där för att jämföra priser, läsa om produkter, kolla öppettider/telefonnummer, kontrollera orderstatus etc.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-01, 20:16 #3
Sweden-mn Sweden-mn är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 195
Sweden-mn Sweden-mn är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 195
Det kan ju självklart variera väldigt mycket mellan butik och butik. Men man kan väl säga att 1% är det mest "normala".
Beror ju på varifrån besökarna kommer, vad som säljs osv.
Sweden-mn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-01, 20:35 #4
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Standard Konvertering - andel returer

Jag har ungefär 2 % konvertering.

Också intressant är andelen returer. Läste i e-handelsbarometern, någon intervju med en logistikexpert, att man ska räkna med 10-20 % returer.

Jag har nog inte riktigt 10 %.

Är det någon annan som säljer kläder eller dylikt som kan tänka sig dela med sig av returgraden?
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-01, 21:33 #5
El bueno El bueno är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 153
El bueno El bueno är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Richie72 Visa inlägg
Jag har ungefär 2 % konvertering.

Också intressant är andelen returer. Läste i e-handelsbarometern, någon intervju med en logistikexpert, att man ska räkna med 10-20 % returer.

Jag har nog inte riktigt 10 %.

Är det någon annan som säljer kläder eller dylikt som kan tänka sig dela med sig av returgraden?
Härligt, jag har nämligen en digital informationsprodukt. Lagen säger att om det finns en produkt som anses konsumerad när plomberingen bryts (själva nedladdningen) då gäller inte Distansavtalslagen d.v.s. 14 dagar returrätt.

Med andra ord, har en kund köpt och betalat en digital informationsprodukt är pengarna 100% säkrade

Senast redigerad av El bueno den 2010-06-01 klockan 21:37
El bueno är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-02, 14:36 #6
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 81
Sebbe Sebbe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 81
Citat:
Ursprungligen postat av El bueno Visa inlägg
Härligt, jag har nämligen en digital informationsprodukt. Lagen säger att om det finns en produkt som anses konsumerad när plomberingen bryts (själva nedladdningen) då gäller inte Distansavtalslagen d.v.s. 14 dagar returrätt.

Med andra ord, har en kund köpt och betalat en digital informationsprodukt är pengarna 100% säkrade
Ja, ångerrätten är då konsumerad. Men märk väl inte hela distansavtalslagen. Uppfyller inte produkten övriga krav, kan kunden kräva återbetalning. Ex. produkten är inte som beskriven, utbliven leverans eller dyl.

/Sebbe
Sebbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-02, 15:16 #7
El bueno El bueno är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 153
El bueno El bueno är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
Ja, ångerrätten är då konsumerad. Men märk väl inte hela distansavtalslagen. Uppfyller inte produkten övriga krav, kan kunden kräva återbetalning. Ex. produkten är inte som beskriven, utbliven leverans eller dyl.

/Sebbe
Ja det är sant. Naturligtvis är min produkt av god kvalité och så fort man genomfört betalningen slussas man till en nedladdningsida. Så det mest borde vara i sin ordning.

Det sköna är att komma ifrån det där med att folk köper något på skoj för att sedan utnyttja ångerrätten. Om du frågar mig är lagen lite för generöst skriven. Bra i vissa fall naturligtvis......men liite generöst skriven. Så av den anledningen är det skönt att min produkt är digital och direkt nedladdningsbar d.v.s. i stort sett garanterad intäkt som stannar.
El bueno är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-09, 22:13 #8
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
En sak som ingen sagt något om är andelen återkommande kunder?
najjie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-01, 21:33 #9
evomedias avatar
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 734
evomedia evomedia är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
evomedias avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 734
I e-butiken som säljer smycken

har jag jag ca 1% konvertering

men bara 1.5% av beställningarna returneras vilket är skönt om siffrorna 10-20% stämmer
evomedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-02, 09:06 #10
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
www.bildgravyr.se har jag en konverteringsgrad på 10-20% (under maj var den ca 11% om man räknar samtliga besökare, men då är även sökmotorer/egna besök medräknade så i verkligheten är konverteringsgraden ännu högre).
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017