FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Jag ska byta server för en av mina sajter inom kort. Servern är inom samma host-DNS men kommer byta "inre DNS zon" (kan man säga så?) och givetvis IP-nummer. Jag har läst någonstans (kommer inte ihåg var) att byte av server kan trixa till det för sökmotorerna, någon som har koll? Jag ska alltså INTE byta domännamn, men frågan är hur ex Google indexerar och vad man isåfall bör tänka på? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du bör inte få några problem med det. Google bryr sig först och främst om domännamnet
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
flyttade företagets hemsidor från fsdata till Glesys. Dock bytte jag plattform för hemsidorna också från Typo3 till wordpress. Men det fungerade helt perfekt. Märkte inte något på Google alls, enbart positivt. Kan ha med att Google älskar wordpress också iofs.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tackar, det låter bra!
Ska försöka få tag i artikeln eller vad det var som påpekade att Google gick hårt på IP, återkommer isåfall för det är bra att reda ut sådana här saker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har också hört att google graderar en annorlunda beroende på vilket typ av nät man ligger på.
Som om man ligger på en ip som är "shared" med 200000 andra sidor så är de inte "top notch" som att man har ett eget c nät typ. Att ha egen ip på en sida är välla alltid trevligast. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Ja, men jag undrar om detta verkligen stämmer. Kanske att de söker av mot blacklistade IP och drar öronen åt sig om något fastnar där samt att de säkert kollar IP mot inlänkar. Samma IP oavsett inlänk ger sämre pagerank för att det är troligt att det är en själv som länkar runt för att juica upp det? Annars, med tanke på fokuset de måste ha på relevansen, så låter det befängt att de skulle premiera "top notchers" som har egen IP...? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag har flyttat ett femtontal sajter från svenska till amerikanska servrar de senaste två åren och inte märkt någon negativ skillnad. Därmed inte sagt att det KAN inträffa.
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Flyttar du från svenska servrar till amerikanska (eller mellan andra länder) så kan det absolut påverka (även om Thailand inte har råkat ut för det).
Jag tolkade det som att du byter IP-nummer hos samma hostingbolag (dvs troligen samma C- eller åtminstonde B-nät) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Citat:
Dock är det förmodligen ett visst risktagande som du nämner (inte minst gällande sidor på enbart svenska och .SE). Anledningen att jag personligen valde att göra så var av bekvämlighetsskäl då jag bara behöver logga in på ett konto, dessutom har alla dessa sidor en engelsk översättning (flerspråkiga) och vissa har engelska som huvudspråk, så jag var aldrig speciellt orolig.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Ja, det ska vara samma C-nät. Tack för svaren! |
||
![]() |
![]() |