Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

SERP, blir inte klok

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-10, 11:12 #1
olsserik olsserik är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2007
Flitig postare

Standard SERP, blir inte klok

Hej,
Jag fokuserar för närvarande på ett sökord för en av mina sajter.
Min sajt har efter lite SEO dykt upp på första sidan på Google.

Naturligtvis kollar jag konkurrenterna och har god koll på 1:an.
Nr 2 är dock en ren skitskida, pagerank 0, inga inlänkar hos google och riktigt få indexerade sidor. Sajten är ett skämt seo-mässigt.

Vad är det som gör att just denna sida ligger 2:a i serp och vad mer kan jag kolla upp ang detta?

Störande? Ja!
olsserik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-10, 11:27 #2
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Mycket flitig postare
Viktors avatar

Hög trust? Kan ha funnits på nätet väldigt länge.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-10, 14:35 #3
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

jag tror också det handlar om sajtens ålder. Kolla whois när domänen är registrerad så får du en indikation om hur gammal den är.

Hur gammal är din sajt? På många av mina sajter har jag märkt stor skillnad efter ca: 6 månader av indexering. Google gillar sajter som funnits ett tag, och 6 månader verkar vara en viktig gräns.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-10, 14:56 #4
Flitig postare

Flitig postare

Hej,
Trodde jag svarat dig Viktor, men jag måste glömt spara knappen.
Till både kw_wasbai och viktor: Min konkurrent är startad 2004 och jag 2005, knappt ett år.

Men eftersom min sida har många länkar och konkurrenten knappt några kanske det är där det ligger?
Oläst 2010-05-10, 15:30 #5
Viktors avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Viktors avatar

Det är svårt att säga vad det beror på. Kan vara hundra olika saker, min misstanke är dock att du inte har optimerat för just det ordet så länge och kommer att se en ökning med tiden. Tänk dock på att det inte är mängden inlänkar som gäller utan det är styrkan på dem som avgör.

Lycka till..
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-10, 18:07 #6
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Jag är lite inne på samma spår som Viktor. Det tar tid innan optimeringen av ett sökord slår igenom.

Först ska Google hitta alla nya inlänkat till din sajt, vilket inte sker direkt vid publicering av dem utan först när Google besöker/indexerar den länkande sidan på nytt. Beroende på hur ofta denna sajt (som länkar) besöks av Google kan det ta allt från en dag till flera månader innan Google ens får vetskap om länken.

Därefter misstänker jag att Googles "byrokrati" måsta ha sin gång. Kan t.ex. handla om att Google jämför relevansen mellan länktexten och innehållet på din sajt.

Det blev lite spekulationer, men det är min förenklade bild av hur Google upptäcker och värderar länkar.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-10, 18:25 #7
Flitig postare

Flitig postare

Ja, jag hoppas ni har rätt.
Själv är jag inne på att jag kanske varit överambitiös och skapat keyword cannibalization på min sajt. En sida till av mina följer den som nu kommit in på första sidan, men än så länge på sid 2.
Detta tycker jag är bland det svåraste, att vikta rätt inom sidan och lägga krutet där det ska vara.
Oläst 2010-05-10, 23:30 #8
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Googles vägar äro outgrundliga (ibland), Jag har sidor som jag lagt ner minimalt med SEO-tid på som ändå (nästan sedan starten) toppar SERP:en på relevanta och eftertraktade söktermer.

Samtidigt har jag ett par "svarta får" som jag lagt ner hur mycket tid på som helst och som ändå ser sig passerade i sökresultaten av halvkassa sidor som sällan uppdateras.

Mina "problem" ligger kanske i för aggresivt SEO-arbete beträffande vissa nyckelord samt alltför många utlänkar.

Numer undviker jag att optimera så väldans och försöker helt enkelt erbjuda en relevant sajt för besökaren och inte Google (floskligt, jag vet). Tillsammans med användandet av "nofollow" på vissa länkar (exempelvis affiliates/annonser etc) samt genomtänkta sidtitlar och text generellt verkar det funka ganska bra.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2010-05-10 klockan 23:35 Anledning: Tillägg i texten
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-11, 21:53 #9
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Har samma problem, studsar runt i de nedre regionerna på förstasidan trots att jag har en superoptimerad sida, bra inlänkar från kataloger osv. Förstaplatsen har tillhört samma sida i typ två år. Har haft ett seo-proffs som kollat på sidan och han säger att textalks lösning skapar ett duplicate content problem. (samma sida på butik21.com som på butik21.com/se). Det är anledningen, vet inte riktigt om det stämmer.

Har någon några förslag på åtgärder?
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-11, 22:55 #10
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Richie72 Visa inlägg
Har samma problem, studsar runt i de nedre regionerna på förstasidan trots att jag har en superoptimerad sida, bra inlänkar från kataloger osv. Förstaplatsen har tillhört samma sida i typ två år. Har haft ett seo-proffs som kollat på sidan och han säger att textalks lösning skapar ett duplicate content problem. (samma sida på butik21.com som på butik21.com/se). Det är anledningen, vet inte riktigt om det stämmer.

Har någon några förslag på åtgärder?
Personligen tror jag inte att duplicate content internt är ett jättestort problem, för att citera SuperAnton "så dum är inte ens Google att man straffas för duplicate content internt (som exempel)".

Du skriver "bra inlänkar från kataloger", om du frågar mig så finns det bara "ok länkar från kataloger". Bra länkar är något helt annat. Tror det är där ditt problem ligger
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017