FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Jag håller på med ett nytt projekt och är i testfas. En i gruppen testare reggade med sitt hotmailkonto på sajten, inget konfirmeringsmail kom. Jag testade då själv med en egen (ny) hotmailadress. Inte heller detta går fram Information: VPS på dedikerad IP (nyinstallerad). IP kollad mot blacklist, inte listad någonstans. Skickar epost med Wordpress helt i standardläge. Det funkar med alla andra adresser (verkar det som). Vad är felet? Börjar bli lite frustrerad! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Lägger också till:
Körde först med min adminadress som används vid utskick i Wordpress. Testade sedan med en annan emailadress i WP inställningarna, ingen skillnad. Provat att skicka till mitt nya hotmailkonto via webbmailen på de båda ovan, pang så ligger dom i inkorgen på hotmail... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har du korrekt PTR på din IP?
Har du korrekt SPF? Och rapporterar SMTP'n rätt mailname? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tackar Crazzy för svaret!
Jag kör lokal mailserver via Plesk på VPS'en Men jag suger ärligt talat på detta, så hjälp vore kanon! Min PTR är 81.*.*.*/24 där IP numret är samma som servern. Ang spf så bifogar en skärmdump från Plesken |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Har du även publicerat SPF-records för din domän?
Det görs via ett TXT-record i din DNS - spana in http://www.openspf.org/ som har en enkel guide för att skapa recordet. Själva recordet fixar du snabbt till via Plesk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja, jag har
v=spf1 +a +mx -all inlagt som TXT som pekar till min domän. Men det kanske inte är rätt eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Känns fel, borde vara "v=spf1 mx ip4:81.*.*.* ~all" eller?
Hade du hela /24 serien och alla ip skickar mail från din domän kan det vara "v=spf1 mx ip4:81.*.*.*/24 ~all". Och du har lagt in det som @ IN TXT "v=spf1 mx ip4:81.*.*.* ~all" ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hmm, jag har testat och lägga in följande efter förslag från najk. Nu kan jag säkert inte testa direkt eftersom det måste slå igenom gissar jag, men postar hela DNS uppslaget om det är någon vänlig själ som skulle vilja leta efter fel?
*.webmail.mindoman.se. --> CNAME --> mindoman.se. 81.*.*.* / 24 --> PTR --> mindoman.se. ftp.mindoman.se. --> CNAME --> mindoman.se. mail.mindoman.se. --> A --> 81.*.*.* mail.mindoman.se. --> TXT --> v=spf1 mx ip4:81.*.*.* ~all ns.mindoman.se. --> A --> 81.*.*.* mindoman.se. --> NS --> ns.mindoman.se. mindoman.se. --> A --> 81.*.*.* mindoman.se. --> MX (10) --> mail.mindoman.se. mindoman.se. --> TXT --> v=spf1 mx ip4:81.*.*.* ~all webmail.mindoman.se. --> A --> 81.*.*.* |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vart ligger 81.a.b.c / 24 --> PTR --> mindoman.se. ? i zonen för dindomän.se?
Isåfall ligger den fel, den ska ligga i b.a.81.in-addr.arpa zonen och recordet bör bara vara c IN PTR mail.dindomän.se. (en zon som din internetleverantör normalt ansvarar för) Tänk på att PTR bör vara vad mailservern svarar med för värdnamn efter 220 vid anrop på port 25. Sen bör du se till att ha två namnservar, att bara ha en är inte bra, oavsett om alla dina andra tjänster är nere bör domännamnet fortfarande gå att slå upp. (om inte annat för att få SPF för din domän) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Najk,
Får stjäla tråden lite och fråga om PTR som stör mig enomt. Har ställt in PTR på min server för domän doman2.com enligt: 212.*.*.*.in-addr.arpa till just doman2.com för Reverse Loopup Zone. Om jag slår upp mitt IP får jag till svar att PTR pekar till: 212.*.*.*.in-addr.arpa IN PTR *-*-*-212.doman1.com doman1.com är domänen som ägs av företaget som hostar servern och jag skulle vilja ju att den visade min domän, låt säga doman2.com . Hur får jag till denna på en colocation server? Vet du det? Kan man komma runt det på något sätt eller kommer uppslagningen alltid gå till colocation ägaren? Senast redigerad av Helix den 2010-04-18 klockan 08:53 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|