FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej.
Jag håller på att generera en xml sitemap för google. Eftersom min sida innehåller en sökmotor med flera tusen resultat så blir listan väääldigt långt. Får den vara det? Om jag ska beskriva lite bättre så är det en personsöksida. Ska alla personer så ha en länk i xml en Tacksam för all hjälp |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du ska inte ha mer sökresultatet i din sitemap.
Google gillar inte att indexera sökresultat. Begränsningen för Google Sitemaps är väl annars 50000 poster tror jag. Det finns en begränsning i kb också, men jag minns inte alls den. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Som Stefan sa ovan så ska du inte ha med sökresultat i din sitemap. Det är även så att du max får ha med 50.000 URL:er.
Den får dock inte överstiga 10 MB. Ett av Googles tips är att du bör "dela upp" din sitemap ifall den innehåller fler än 100 poster. 100 poster på varje sida. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vadå hundra poster? man får ju ha upp till ett tusen bilder per sida.
http://www.google.com/support/webmas...=178636&&hl=en |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Med andra ord inte för den i xml. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej. Då får jag avbryta generatorn som låg på över 700.000 sidor.
Tack för svaren! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Passar på att långa denna tråden lite. Jag har aldrig skapat någon sitemap till min site men funderar på att göra det nu. Har läst att de inte får vara för stora för att google då kan se det som spam(?), men vet dock inte om det bara gällde HTML sitemaps och inte XML. Har även läst att HTML sitemaps gör en marginell skillnad vad gäller SEO, indexering osv. Stämmer det? Är det XML kartorna man ska satsa på? ![]() Jag har ganska många sidor jag vill få med i en karta, hur ska jag dela upp detta och vad ska jag ens bry mig om att ta med? 1. En sida som listar alla artister på min sida. (.../ackord.html) 2. Varje artist har en sida med länkar till sina låtar (.../ackord/artist-namn.html) 3. Varje låt har en egen sida med ackord och text (.../ackord/artist-namn/låt-namn.html) Det finns nästan 700 artister och ca 3700 låtar. Det ger ju en jäkla massa sidor till kartorna. Hur ska jag lägga upp det på bästa sätt? //Linus |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
HTML-kartan bör vara fint uppdelad för att den ska vara enkel att navigera i.
Den gör viss skillnad för sökmotorerna, eftersom dom garanterat kommer att hitta länkar. Däremot bygger du den främst för dina besökare. XML-kartan är till för sökmotorerna, här kan det vara betydligt fler sidor listade, eftersom robotarna inte har några problem att söka igenom tusentals noder. Gör EN xml-karta (du har ju god marginal till 50000-gränsen). Gör hellre en vettig sökfunktion än en gigantisk html-sitemap. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaret.
Ja en vettig sökfunktion har jag ![]() Då ska jag försöka fixa en XML-sitemap för hela kalaset så skippar jag HTML-sitemap tillsvidare. Mina besökare hittar lätt ändå som det är idag ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
En helt annan fråga, hur är det med upphovsrätt på sånt här? Är det lagligt det du håller på med?
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|