FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Vi erbjuder en tjänst som kräver att kunden signerar ett avtal. Att skicka avtalet över posten tar lång tid och är inte speciellt smidigt. Att låta kunden läsa avtalet på hemsidan och sedan godkänna över telefon är den metoden vi tänkt använda. Docks så måste vi banda och spara alla dessa samtal. Att kunden godkänner avtalet själv på hemsidan är kanske det smidigaste. Vad finns det för krav för att en kund skall få godkänna ett företags avtal via deras hemsida? Till exempel: Måste kunden som med många communties, webshoppar och datorspel skapa ett användarkonto. När du väl har loggat in på användarkontot så kan du godkänna deras avtal via ett enkelt accept klick. Vi hade velat få det så smidigt som möjligt för kunden, och tyvärr är användarkonton ingen lösning vi kan erbjuda. Men är det till exempel godkänt att kunden fyller i sina personuppgifter och sedan trycker på accept så mailas "signaturen" till oss? För att formulera frågan kort: Vilket är det enklaste och smidigaste sättet som en kund kan godkänna/signera ett avtal på en hemsida? Utan användarkonton. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är det olika tekniker eller juridiska aspekter du är ute efter?
(Spontant kom jag att tänka på sms-verifiering. Genom att lämna ett mobilnummer godkänner man avtalt och får sedan en kod på sin mobil som man ska knappa in. T ex har Googles det när man ändrar adresser hos dem) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Räcker det med att en person fyller i sina personuppgifter, trycker på acceptera avtal så är det juridiskt bindande? Det är en väldigt enkel teknisk lösning också. Så när kunden trycker på acceptera avtal skickas det till oss. Då slipper man posta avtal, avtal över telefon, konton på hemsidan med mera. Om det nu funkar så lätt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kreditkort är ju ett bra sätt att bevisa att man är den man är.
bankID är också helsäkert ur juridisk synvinkel. Men om din kund ska representera ett företag kan det vara lite knivigt att koppla en person till en funktion i företaget. Ring upp och bekräfta låter som ett hanterligt sätt, du har också chansen till merförsäljning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
För det första så är "ett enkelt klick" inte likvärdigt med att "signera" ett avtal, det räcker normalt inte med att sätta ett kryss i en ruta på ett vanligt papper för att avtalet ska avar signerat, samma sak i den digitala världen.
Elektroniska signaturer är ett kapitel för sig och de ska du inte bland aihop med "enkla klick". Ett avtal kan ingås på en rad olika sätt, men det är jag för trött för att gå in på just nu. När du gör affärer med ett företag måste du försäkra dig om att den fysiska person du skriver avtalet med har rätt att företräda bolaget, denne måste ha firmateckningsrätt (gnerellt eller genom fullmakt). Det är din sak som andra avtalsparten att ta reda på att den du skriver avtal med verkligen har rätt att företräda bolaget. Om denne annars inte har denna rätt så är ditt avtal ganska värdelöst eftersom du inte kan dra bolaget inför skranket om avtalet inte har ingåtts på ett korrekt sätt, bolget har ju då inget med avtalet att göra. Jag skulle definitivt rekommendera att använda den gamla hederliga pappersmetoden för avtal så långt det är möjligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Något som vidare är värt att uppmärksamma är marknadsrättslig praxis för vad som anses utgöra god affärssed. På senare år har i detta sammanhang uppfattningen gått mot att det (åtminstone vid konsumentköp) ska krävas åtminstone tre separata klick från kundens sida för att sluta ett avtal, vilket utförligare beskrivs nedan: I Svenska Postorderföreningens Branschregler från år 2001, punkten 5.2, anges följande. När en säljare publicerat en hemsida på Internet skall en beställning kräva att köparen åtminstone dels markerar sitt köpintresse med ett särskilt klick, dels på ett enkelt sätt får möjlighet att läsa igenom både detaljerna i beställningen och avtalsvillkoren och att bekräfta detta genom ett andra klick, dels genom ett tredje klick bekräftar själva beställningen och accepterar avtalsvillkoren. Dessa branschregler, vilka måste anses som god affärssed på området, tjänar som vägledning för att avgöra vilka moment en beställning gjord via Internet skall innehålla för att ett bindande avtal skall anses ha uppkommit. Trestegsmodellen säkerställer att konsumenten blir medveten om att han ingår ett avtal och risken att konsumenten gör beställningen av misstag undanröjs. Om det är fråga om konsumentköp är det också viktigt att du uppfyller informationskravet i distansavtalslagen, som innebär att du bl.a. är skyldig att informera om ångerrätt o dyl. Senast redigerad av danneskjold den 2010-04-01 klockan 02:30 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|