FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag (som halvgammal stofil) jobbar fortfarande i princip enbart med Dreamweaver (+ Photoshop/Illustrator/Gimp). Det fungerar bra eftersom CSS:en och "Find and Replace" oftast är ett lysande verktyg att på nolltid ändra flera hundra sidor, men speciellt dynamiska blir de ju inte. Så nu till frågan: Vilket CMS rekommenderar ni till en klåpare som enbart kan HTML/XHTML/CSS och lite javascript? Vissa vänner har rekommenderat Drupal, andra Wordpress och andra tycker jag borde plugga RoR (aldrig i livet). Givetvis är jag beredd att sätta mig ner i några veckor och läsa på och lära mig, men ju "smidigare" och lättbegripligare desto bättre. 1. Jag är ganska mån om att kunna använda en så egenhändig design som möjligt, även om många templates kanske skulle fungera (minst) lika bra, hehe. 2. Om ni rekommenderar något, finns det då några manualer/böcker ni rekommenderar för en som är novis?
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Valet av CMS beror lite på vad du har för krav på sajten. Behöver du medlemskopplingar, sökfunktioner, listningar m.m. så skulle jag faktiskt anse att Wordpress är rätt lämpat.
Det är en riktigt stabil plattform att jobba på, väldokumenterad kod och en skapligt schysst installer. Lättast är nog om du tar och sätter upp en wordpressajt lokalt och mixtrar runt lite själv och testar. Just för Wordpress finns det otroligt många guider och andra resurser som hjälper dig att komma igång! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
wiB,
Stort tack för ditt svar!
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kan du inte ett serverspråk som php, asp eller annat, kommer nästan varje CMS vara begränsande för dig. Även om man kan installera vad som helst utan kunskaper, så dyker det upp småproblem alltid som behöver lite serverspråkkunskaper.
Jag kan ( ![]() Ovsett vilket system du kör igång med (helst php), så skulle jag rekommendera en "PHP for Dummies" bok att läsa, så du får lite insyn i enkla saker som variabler, funktioner, vektorer ... att köra igång utan det är kanske inte så smart. Sök annars på forumet. CMS har diskuterats i många trådar, där folk har kommit med exakt samma frågor du kommer med. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Tack!
Jag har två vänner som visserligen kan integrera sajterna i Drupal etc, men det kan ju vara trevligt att besitta (delar av) kunskapen själv. Hittills har jag inte haft några som helst behov av något CMS som du nämnde. Det skall nog gå bra, jag har faktiskt motivationen (vilket nog är en förutsättning). Var den kom ifrån vet jag inte. Nu gäller det bara att ta sig tid ;-)
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
"Hittills" skrev jag
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Med CMS Made Simple "cmsifierar" du enkelt din egenknackade html/css-kod. Dock är det lite begränsat med funktioner och färdiga moduler.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Skall kika.
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jämför lite på: www.cmsmatrix.org . Intressant även om mycket är rena grekiskan för en odugling ;-)
![]() |
Svara |
|
|