FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har en stor platt 24" skärm som nyligen gått sönder. Det är inget yttre fel men nån elektrisk komponent innuti den måste ha gått sönder. Den är nästan fem år gammal så att försöka få den lagad på garantin går inte.
Grejen är den att på den tiden, när jag köpte den, var den svindyr och kostade 8kkr så tanken på att bara slänga den svider lite.. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag hade en 22" som en dag bara stendog. Allt flimmra och hade sig så fort jag slog på den... Testade att plugga in den i flera datorer för att utesluta grafikkortsfel m.m. Bytte kablar å hela köret. Ställde den till slut åt sidan och åkte för att köpa en ny.
Några månader senare testade jag att plugga in den igen. Och vips så funkar den galant! Tiden läker alla sår! Annars så löser nog vilken återvinningstation hanteringen utav skärmen. Alternativt Blocket för nån 100-lapp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tvivlar på att någon verkligen köper trasiga skärmar. Det finns en aldrig sinande ström av sdefekta skärmar som säljs som "projekt för den händige" på Tradera och Blocket, men är det verkligen någon som orkar med att köpa sådant skräp? Man ska vara nästan omänskligt händig för att hitta en kortsluten komponent och dessutom lyckas byta ut den utan att göra ännu mer skada.
På vilken soptipp som helst kan du i alla fall lämna skärmen som elektronikskrot så återvinns metallerna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag skulle gissa att en av de första komponenterna som går sönder är kondensatorerna och de brukar synas rätt tydligt när de har gått sönder.
Jag skulle dock aldrig ge mig på att byta kondensatorer i en CRT skärm då det kan finnas väldigt stark ström kvar i den långt efter att den stängts av och kopplats ur. Edit: Ser nu att det rör sig om en plattskärm, vet hur det ser ut i en sådan. Men jag tror att det dessvärre är ganska lönlöst. Ev. om du hittar någon med en likadan skärm vars panel har gått sönder. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|