FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej alla WN:are!
Är ganska halvbra på PHP men försöker snickra ihop lite på egen hand med hjälp av kollegor etc. för att lära mig. Men nu har jag totalfastnat och skulle verkligen vilja ha hjälp! Jag vill söka i min MySQL. Jag har nu ett script som kan söka på den term som användaren skriver in i sökrutan. Detta fungerar toppen. Men jag vill söka på fler parametrar än en. Två är mitt mål. $sokning = $_POST['sokning']; $hamtainfo = mysql_query("SELECT * from databasen2009 where soktermen like '%$sokning%'"); Hur gör jag så att jag kan lägga till en parameter, så att sökningen baseras på två $_POST? Hoppas ni förstod, försökte så bra jag kunde ![]() Tack på förhand och gott nytt år!! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men som Jonas visar ska du använda dig av mysql_real_escape_string innan du kör frågan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Beror sökningen på båda parametrarna då? Alltså båda parametrar måste stämma överens med sökningen, annars inga resultat.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Fixade det med AND, borde jag förstått direkt
![]() Tack för hjälpen! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Mysql har annars stöd för fulltextsökning med match(), stöds endast i Myisam-tabeller
Se manualen: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/...xt-search.html Så här i sin enklaste form: select * from tabell where match(kolumn1) against('min söktext') Senast redigerad av Magnus_A den 2009-12-31 klockan 13:04 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Som standard så indexerar mysql enbart ord som är längre än 4st tecken. Du ser detta genom att skriva följande mysql rad. Kod:
show variables like 'ft_m%' |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|