Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vilka nya topdomäner är på gång?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-23, 15:31 #1
maxrs avatar
maxr maxr är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
maxr maxr är inte uppkopplad
Medlem
maxrs avatar

Standard Vilka nya topdomäner är på gång?

Jag läste tidigare på Internet Swedens blog om att det är 300 nya topdomäner på g uner 2010 (http://www.internetsweden.se/tag/new-top-domains/)

Finns det någon lista på vilka som de funderar att smälla upp förutom de han tar upp i sin blog?

mvh Max
maxr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-23, 19:47 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Meh?..

En massa städer? Nån måtta får det väl ändå vara..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-23, 20:07 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Jag förstår hans inställning vad gäller svensk användning men Sverige är en så pass liten marknad att den är ganska irrelevant i sammanhanget. Jag arbetar själv hellre internationellt än riktat mot Sverige och det gör nog också många andra svenskar som är verksamma i branschen. Jag tror att en del av dessa nya TLD:er kommer att lyckas men de har givetvis inte samma kundunderlag som de mer generella.

Tittade lite som hastigast hos Icann men hittade ingen lista. Här finns i a f ett gäng möjliga:

http://www.supportnewtlds.com/
http://www.stephanevangelder.com/cat...w-TLDs/P2.html

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-11-23 klockan 20:14
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-23, 22:15 #4
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Dot nörd glömde han!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-24, 03:37 #5
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Varför .china? De har ju redan .cn

I stort sett alla är onödiga, jag är konservativ och tycker landsdomäner samt några få generiska domäner borde räcka. Att de föreslagna toppdomänerna dessutom är långa irriterar mig lite, t.ex .africa som är hela sex tecken lång.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-24, 07:35 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Nu var det nog inte .china eller .kina, utan (.中国) som de ansöker om. Det är alltså .china på kinesiska med kinesiska tecken (IDN).

Efter att jag skrev det inlägget det refererats till i tråden har ICANN gjort halt ytterligare en gång i maskineriet ang ansökningar av "vanliga gTLDs" och de kommer, men tidsplanen är skjuten på igen, däremot IDN-toppdomäner som den ovan har fått gräddfil (sk "fasttrack") som startade nu den 16/11

Detta togs bla upp på internetdagarna 2009, där såväl representant från ICANN och CEO för dotBerlin (som i sin tur är involverad i en lång rad andra dotStadsdomäner) fann på plats
Läs och lyssna: http://www.internetdagarna.se/progra...-november/1257
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-24, 07:47 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Varför .china? De har ju redan .cn

I stort sett alla är onödiga, jag är konservativ och tycker landsdomäner samt några få generiska domäner borde räcka. Att de föreslagna toppdomänerna dessutom är långa irriterar mig lite, t.ex .africa som är hela sex tecken lång.
Kina utskrivet är betydligt tydligare än .cn och man använder mycket hellre kinesiska än engelska i Kina. Det är ju dessutom en enorm marknad.

Jag tror faktiskt tvärtom att många av dessa kommer att få en ganska utbredd användning om priserna inte blir alltför höga men givetvis kommer de inte att ersätta .com. Stadsdomänerna kommer säkerligen att användas av många lokalt begränsade företag t.ex. restauranger och turistattraktioner av olika slag. Dessutom finns det ju faktiskt ett gäng nya tlder som kan likställas med landsdomäner då exempelvis Galicien, Skottland och England i princip är egna länder i de flesta invånarnas ögon.

.arab kan säkerligen också få en ganska utbredd användning då det historiskt finns en känsla av samhörighet över hela arabvärlden.

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-11-24 klockan 07:49
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-24, 09:06 #8
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

tartareandesire - jag gör samma bedömning som du. I mitt inlägg så utgick jag från "svenskt användande" av domäner under kommande TLDer. Men förutsätter nästan att de nya geo-TLDerna mest drar till sig regionalt, nationellt eller lokalt intresse.

OCH ska jag väl tillägga att om det kommer en .sthlm eller .swe eller liknande, så anser jag att dessa skulle ha större inverkan på Svenskt användande än exempelvis .中国 eller .berlin.

Men det är ur användningsperspektiv. Sen kommer det ju sannolikt alla nya TLDer väcka visst intresse hos spekulativa investerare - även i Sverige.

Men en stor "klick" intressenter av nya TLDer har än så länge inte visat upp sig offentligt. De allra flesta nya gTLDer kommer sannolikt INTE att vara geo-TLDer, utan TM-TLDer.

Någon har sagt mig att "stora armador" av företagsjurister har besökt de sista årens ICANN-möten för att uppdatera sig om hur de ansöker om att få det egna varumärkets/företagets kännetecken som TLD. - typ .volvo eller .lego

Beträffande längden på nya gTLDer, så är det endast ccTLDer som får vara 2-tecken, gTLDer och även de nya gTLDerna (även kallade sTLD, sponsored Top Level Domain) behöver vara minst 3 tecken.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-24, 09:45 #9
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Hela processen med nya toppdomäner är politiskt komplicerad.

IDN-tld:er drivs mycket starkt från de länder som har stora befolkningar utan kunskap om latinska tecken. Och dessa toppdomäner kommer med stor sannolikhet få många registreringar och kan komma att bli lika stora, eller kanske tom större än motsvarande ascii variant. Dessa domäner för dock med sig komplicerade tekniska översättningsproblem om tex jag vill kommunicera med någon som bara kan kinesiska/arabiska tecken. Däremot så kommer de också att ge många miljoner människor tillgång till nätet på ett sätt som de inte har idag.

Sedan har vi alla de andra. Alla dotstäder, dotreligion, dotetnisktillhörighet, dotvarumärke, dot.... De kan bli hur många som helst och den diskussionen är betydligt mer laddad. Dels finns en stability-fråga - hur mycket tål rooten? Sen finns den politiska frågan om vem som ska kunna registrera vad, på vilka grunder, när gör man intrång i någon annans sfär och hur löser man sådana tvister? Och här finns det olika uppfattningar och som är motstridiga och som manövreras enligt den politiska konstens alla vägar.

Mina 5 ören är att vi nog får vänta en god stund till innan vi ser några nya gtld:er på banan. .
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-24, 13:31 #10
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
Jag tycker det är riktigt intressant med nya tld:er och ser fram emot att se hur dom påverkar de nuvarande tld:erna.

I min åsikt så kan många av dessa tld:er användas för att betona en satsning eller en nisch inom ett företag. Fe.x säg att Vovlo gör en eco bil (vilket dom säkert gör) så kunde volvo.eco ha varit intressant, eller volvo.green, alternativt att man presenterar företagets miljö/utsläpps plan på en sådan domän.

Jag tror inte att någon av dessa tld:er kommer att ta sig till toppen av någon tld-ranking, men jag tror som sagt att dom duger väldigt bra till "understöds sidor"

Den enda i listan som Peter Forsman presenterade, som jag tror kan bli riktigt riktigt stor (om man bortser från ccTLD & .StadsDomän) är .gay som har en väldigt klar ständigt växande målgrupp.

Jag vart också lite förvånad över att .xxx inte är med i listan, men vi ser den säkert i ICANNS lista över de 300 som ska släppas i 2010?
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017