Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Företagande, få ut *% av KR?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-05, 13:28 #1
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaUs avatar

Standard Företagande, få ut *% av KR?

Om vi säger att jag sitter på internet någonstans i världen, vill inte snubbla in i klausuler om vart jag säljer tjänster ifrån, "resande fot".
Och vi säger att man gör ett jobb för 20k, och i detta land resulterar de att de man kan få ut är ca: 30% av 20k, dvs 6 papp?

Vad bör man göra om man vill ha ut mer av denna kakan?

Allt är hypotetiskt, men om vilka möjligheter finns de.

T.ex. starta "företag" i Makedonien så tolkade jag att de var 10% företagstaxa och 10% inkomsttaxa.

Eller kanske Aruba som tycks ha 20%.

Skitsnack välkommet, så länge det är RELEVANT.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 13:45 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Om vi säger att jag sitter på internet någonstans i världen, vill inte snubbla in i klausuler om vart jag säljer tjänster ifrån, "resande fot".
Och vi säger att man gör ett jobb för 20k, och i detta land resulterar de att de man kan få ut är ca: 30% av 20k, dvs 6 papp?

Vad bör man göra om man vill ha ut mer av denna kakan?

Allt är hypotetiskt, men om vilka möjligheter finns de.

T.ex. starta "företag" i Makedonien så tolkade jag att de var 10% företagstaxa och 10% inkomsttaxa.

Eller kanske Aruba som tycks ha 20%.

Skitsnack välkommet, så länge det är RELEVANT.
Antigua har 0% på alla offshorebolag, både för lön, moms och företagsbeskattning. Man får då inte vara bosatt i Antigua utan vara just ett Offshorebolag dvs bolaget är registrerat i Antigua men arbetet och personerna arbetar någon annan stans i världen.

Tidigare fanns även en möjlighet att regga ett bolag i Hongkong och sitta och arbeta på Cypern. Då var man 0-skattad.

HongKong har regeln att om man har bolaget reggat där men jobbar annorstädes så betalar man 0-skatt i hongkong.

Cypern hade regeln att om man var ett utlänskt bolag (exempelvis från HongKong) som jobbade i Cypern så var man helt skattebefriad i Cypern.

Summa summarum så var det 0-skatt totalt. Kan man stå ut med att bo på Cypern så var äl det en överkomlig kompromiss.

För att Cypern caset ska fungera för en svensk så måste man folkbokföra sig på Cypern så att skatteverket godkänner utflyttningen, då kan man jobba där några år (och exempelvis ha Sverige som marknad) och spara lite stålar för att senare komma tillbaka med lite mer stålar på fickan.

Gibraltar har inget krav på bokföring för OffShorebolag, man lämnar ingen deklaration till myndigheterna.

Vad som är extremt viktigt att tänka på är att man måste släppa all aknytning till Sverige för att skatteverket ska "godkänna" utflyttningen. Dvs man får inet ha kvar fast egendom eller andra ekonomiska kopplingar till Sverige. Annars kommer skatteverkt hävda att man aldrig flyttat utan bara är på tjänsteresa. Många kända exempel på utflyttade svenskar som Björn Borg (Tennisspelare), Patrik Sjöberg (höjdhoppare), Arja Sajonmaa (Sångerska) mfl har slarvat med små detaljer och jagats som tusan av skattmasen.

Gemensamt för de flesta offshorebolag är att man normalt måste ha en "registrerad" agent eller adress i det land som bolaget är registrerad som sköter myndighetskontakter. Kostnaden kan var afrån några 100-tal USD till något 1000-tal USD per år. Beroende på Land, bolagsform och servicenivå.

Vidare kan man om huvudsyftet inte är skattelagarna utan bristen på likviditet så man vill undvika att lägga upp 100 000 SEK för att starta et tsvensk AB, kan man starta ett Aktiebolag i ett annat land som USA där det är mycket billigt att starta AB och registrera en svensk "filial" till detta bolag, man får då ett svenskt orgnr för denna filial. Då får man ansvarsfriheten som i ett svenskt AB men man slipper lägga upp 100 000 SEK vid starten. Man kan verka fullt ut med sin verksamhet i Sverige.

All denna info med reservation för att lagar och avtal kan ha ändrats sen jag lärde mig detta.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-05 klockan 14:02
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 13:49 #3
BarateaUs avatar

BarateaUs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Antigua har 0% på alla offshorebolag, både för lön, moms och företagsbeskattning. Man får då inte vara bosatt i Antigua utan vara just ett Offshorebolag dvs bolaget är registrerat i Antigua men arbetet och personerna arbetar någon annan stans i världen.

Tidigare fanns även en möjlighet att regga ett bolag i Hongkong och sitta och arbeta på Cypern. Då var man 0-skattad.

HongKong har regeln att om man har bolaget reggat där men jobbar annorstädes så betalar man 0-skatt i hongkong.

Cypern hade regeln att om man var ett utlänskt bolag (exempelvis från HongKong) som jobbade i Cypern så var man helt skattebefriad i Cypern.

Summa summarum så var det 0-skatt totalt. Kan man stå ut med att bo på Cypern så var äl det en överkomlig kompromiss.
Väldigt bra exempel, gillar det!
Kanske lite drastiskt men man får kanske ha en "bostad" där och sen jobba på resande fot

Heh såg editen nu, så man måste skriva sig där också.
Mhm Gibraltar säger du, fast såg detta om de.

Gibraltar is no longer considered a non-cooperative[30] tax haven since 30 June 2006. No new Exempt Company certificates are being issued from that date.[31] All previous Exempt Company certificates will be ineffective from 2010.[32]
Oläst 2009-11-05, 13:56 #4
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Hehe, jag har gått med funderingar att flytta till cypern, då kanske man ska regga bolag i Hong Kong. Planen var att ha kvar det svenska företaget, men det är kanske bara onödigt.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 09:08 #5
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
Hehe, jag har gått med funderingar att flytta till cypern, då kanske man ska regga bolag i Hong Kong. Planen var att ha kvar det svenska företaget, men det är kanske bara onödigt.
Kan nog vara "farligt", skatteverket har nog då ett mycket bra argument att du har en anknytning kvar till Sverige och vill då ha en del av kakan.

Eftersom man måste utvandra antar jag att man inte får ha kvar en enskild firma, hur det är med AB vet jag inte men jag antar att vem som helst får vara majoritets ägare i ett AB.
MSI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 14:04 #6
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
ConnyWesth, borde inte 6-månadersregeln fungera?
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 14:29 #7
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Skatan Skatan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Uppdaterat, läste typ 0 i tråden

Dessutom är ju HK är trevlig stad att köra styrelsemötena i

Jobbar själv på resandefot i Kina en månad, till o börja med.

Senast redigerad av Skatan den 2009-11-05 klockan 14:57
Skatan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 16:16 #8
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Bara ett inlägg till!

hur är det med att ha bolag registrerat i Isle of man?
borde inte all verksamhet var man än gjort jobbet och sålt produkten då "skattas" i isle of man?

Det är för övrigt en väldigt fin ö :P.
Och de har enkla och trevliga skatteregler vad jag förstått.
Dessutom så ingår de i EU's moms sammarbete och det borde i praktiken betyda att allt man köper och säljer till och från länder utanför isle of man ska/kan då göras utan moms om man har VAT nummer självklart osv osv.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-05, 16:29 #9
BarateaUs avatar

BarateaUs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mervinst Visa inlägg
hur är det med att ha bolag registrerat i Isle of man?
borde inte all verksamhet var man än gjort jobbet och sålt produkten då "skattas" i isle of man?

Det är för övrigt en väldigt fin ö :P.
Och de har enkla och trevliga skatteregler vad jag förstått.
Dessutom så ingår de i EU's moms sammarbete och det borde i praktiken betyda att allt man köper och säljer till och från länder utanför isle of man ska/kan då göras utan moms om man har VAT nummer självklart osv osv.
Mjadu, har för mig att någon på WN har denne sidan.
http://www.isle-of-man.se/
Oläst 2009-11-05, 16:29 #10
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

helt rätt. :P.
är dessutom google reklam här för sidan :P
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017