FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har några hemsidor på nätet med huvudsakligen inkomst från Adsense, ligger i pipeline att även ta betalt direkt från någon enstaka annonsör.
Jag började driva hemsidorna som Hobby men nu när intäkterna stiger så har jag registrerat ett bolag som fysisk person. Bolaget har inget namn utan det är jag som privatperson som har både FA-skatt. Mitt Adsense-konto står på mig som privatperson (mitt namn etc). Behöver jag ändra något i mitt namn eller användaruppgift på Adsense för att det tydligt skall framgå att pengarna skall deklareras inom mitt företag? Eller kan användaruppgifterna stå i mitt namn och sedan är det upp till mig att deklarera under fliken inkomst av näringsverksamhet och inte hobby? En annan sak: Börjar bli dags att köpa en dator. Borde väl kunna gå att göra avdrag för denna i verksamheten om verksamhetens omsättning överstiger datorns kostnad med faktor 10? Om jag betalar kontant i butiken för datorn och får ett kvitto, räcker detta kvitto för att jag skall kunna göra avdrag för datorn i verksamheten eller behöver jag ett kvitto där det tydligt framgår mitt namn och att datorn skall användas i min egna firma? På samma sätt har jag kostnader för webbhotell och domäner där det på kvittot bara står mitt namn och adress, räcker dessa kvitton för att göra avdrag i firman eller behövs det mer information på kvittona? Senast redigerad av bird200 den 2009-11-01 klockan 11:56 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Rent generellt så brukar det vara bättre att ha en registrerad firma så det tydligt framgår att det är en affärsverksamhet du bedriver under den firman.
Att registrera en firma hos bolagsverket innebär bara en engångskostnad och inga årsavgifter. Jag skulle rekommendera att du ändrar uppgifterna hos alla leverantörer så det klart framgår att det är din firma som står för abonemang m.m. Du bör även ha ett helt separat bankkonto/Bankgiro/Plusgiro/bankkort för företagets verksamhet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
ang köp av dator så rekomenderar jag dig att köpa den kontant och inte berätta att det är firma.. när man köper dator hos Siba tex så drar dom ner på garantin för att man berättar att det är firma.
Senast redigerad av A.O den 2009-11-01 klockan 16:20 Anledning: rättstavning |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
..eller så köper man en dator i en datoraffär istället för i en TV-affär.
Då behöver man inte bry sig om sämre garantier bara för att man har ett företag. Låter som hemelektronikkedjornas typiska dumheter.. Rent generellt så är alla kostnader verksamheten har avdragsgilla och juridiskt sett spelar det (vad jag vet) ingen större roll vilken köpare som står på kvittot/fakturan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Så det har ganska stor betydelse vem som är köpare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
som ägare av enskild firma, köper du ju givetvis datorn i rollen som privatperson, sen går du hem o bokför den på företaget, så får du momsen tillbaka.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Conny:
Ja, givetvis. Men jag menar bokföringsmässigt. Där spelar det ingen roll om ens eget namn, eller företagsnamnet står på fakturan. "Juridiskt" var fel ordval. Men visst har du rätt i att det är en fördel om man skriver sitt egna namn om man nu tänker i konsumentlagstiftningen. När det gäller att köpa en dator på firman så är det inte många saker som skiljer i konsumentlagstiftningen, gentemot vad man redan får från tillverkaren. Tillverkarens garanti gäller alltid när du köper från en seriös datoraffär. Det spelar ingen som helst roll om du är företagare eller ej. Får du problem så får du alltid snab- bast hjälp att kontakta tillverkaren direkt. Att springa tillbaka till affären och klaga tar bara längre tid än om du kontaktar tillverkaren direkt. Ingen datoraffär lagar en laptop idag. De skickar vidare den till HP, Acer, eller vad det nu är. En extra mellanhand som gör att allt tar längre tid. Sen att hemelektronikkedjorna håller på med sina dumheter och importerar själva och bara lämnar 3 månaders garanti, istället för att vara lite seriösa och köpa från svenska distributörer är något som jag måste säga ställer till det för hela branschen. När folk bara vill ha bililgast möjliga, utan att för en sekund tänka på konsekvens- erna så blir det så här. Sen att Inet, Webhallen och många andra affärer håller samma priser som hemelektronikkedjorna - och dessutom med svensk garanti - är en stor nagel i ögat på kedjorna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Lite OT
Tänkte bara göra en instickare om webhallen. Dom har öppet köp oavsett om du köper i butik eller online. Men köper du online så får man öppna förpackningen, testa den sedan skicka tillbaka om man inte är nöjd. Men köper du i butik och du märker att varan inte håller måttet då får du ej öppet köp om du öppnat den. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vad gäller AdSense:
Under fliken "Mitt konto": Skatteinformation Google behöver inte skatteinformation om detta AdSense-konto. AdSense-publicister är ansvariga för att följa lokala skatteregler. *** Enklast för dig är att öppna ett konto i ditt företags namn i din bank. Om du inte redan har det? Se till att dina adsense betalningar kommer in på det kontot. Du får en avi hem från BankGirot. Denna sparar du i bokföringen. När sen skatteverket kollar alla Adsense publicister är det bara att visa i din bokföring. Det blir som en vanlig insättning. Du får inget kvitto från Google där moms finns angivet. En del personer lägger på moms själva som de sedan drar av. Jag bokför inte själv så det vet jag inte hur det fungerar. Men oavsett vilket, de pengar du får från Google är alla dina pengar. Till skillnad från en vanlig faktura på t.ex. 5.000:-, där moms på 1.000:- finns specat som du sen betalar tillbaka till Skatteverket. Alltså. Du kan ju bara dra moms om någon annan har betalat in moms. Google betalar inte in någon moms och alltså finns det inga pengar för dig att dra. (Hur detta kan fungera i praktiken är för mig ett mysterium, men det är en annan diskussion!!) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|