FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
I sann off-topic-anda slänger jag in en fråga angående badrumsrenovering.
![]() Fick precis en offert som landade på 114 000 kr för ett badrum på 3-4 kvm. Vi ska inte göra något jättefancy. Riva ut gammalt, in med nytt. Inte flytta brunnar eller bila in rör i väggar eller några andra större äventyr. Totalen är fördelad på 35 000 kr materialkostnad (ej inredning och kakel) och 79 000 kr arbetskostnad. Jobbet beräknas ta 3-4 veckor. Om han jobbar 8 timmar varje dag i 4 veckor (vilket han ju så klart inte kommer att göra) så blir det en timpenning på ca 500 kr. I praktiken blir ju timpenningen högre än så. Låter detta som en rimlig kostnad? Googlade runt lite och folk ger sig ju tydligen på att göra liknande jobb själva för en totalkostnad på ca 50-60 000 kr, men det är inte ett alternativ för oss. Av flera anledningar. Verkar som att de flesta hantverkare offererar från 100 000 kr och uppåt. Så jag kanske redan har besvarat min egen fråga... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
3-4 kvm är jättelitet.... WN rekommenderar... http://www.hus.se/forum/f30.html ![]() Senast redigerad av Johan H den 2009-10-15 klockan 15:35 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Rätt mycket pengar det handlar om. Gästarbetare håller jag med dig om, det är ett lotteri. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Absolut. Offerten är på "rimlighetskontroll" hos en bekants bekant som jobbar i branschen. Sen fick vi ju som sagt en preliminär offert från en helt annan firma som låg på 110 000 kr. Men den var enbart baserat på information. De såg inte badrummet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Det är inget orimligt pris.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Senast redigerad av Johan H den 2009-10-15 klockan 19:10 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för alla kommentarer, mycket att fundera över...
Vad gäller skiftande priser i olika delar av Sverige, så är det Stockholms innerstad vi pratar om. Har ni någon erfarenhet av hur hantverkare reagerar på prutande? Blir det taggarna utåt eller är det någonting de räknar med? För tydlighetens skull så tänkte jag "outa" mitt badrum, inkl en del av den info som hantverkarna har fått. Det kanske klargör en del, vad vet jag. Håll till godo! http://www.undoredoo.se/badrum |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Grundlurad tror jag nog är ett starkt ord i sammanhanget, men visst är det mycket pengar. Fick en preliminär offert från en annan firma på 110 000 kr vid ett tidigare skede.
Jag hör både positivt och negativt om polacker. Mest negativt måste jag påstå. Är dessutom ordförande i min förening så det är viktigt att allt går rätt till. Vi har haft polack-problem vid tidigare renoveringar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Grundlurad är inget starkt ord i detta fall.
Antagligen har han för mycket jobb redan nu och vill inte göra ditt badrum eller så är han ute efter pengar från staten, du behöver ju bara betala 39500 kr i arbetskostnad och han får resten från staten. En del hantverkare ser det så, du behöver ju bara betala hälften ändå. Vad är det för material för 35000 kr på 3-4 kvm om inte kakel ingår? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|