FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Alla företag kräver referenser. Hur ska jag skaffa sådana, när ingen litar på att jag kan göra hemsidor? Jag har kodat i 7 år, köpte böcker om online-marknadsföring för 2 år sedan och har nu ett bibliotek om allt om webben. Var kan jag hitta mina första kunder?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
getafreelancer.com
Är en start kanske för att hitta kunder som du kan ha som referenser sedan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vem som helst kan köpa böcker. Det som är intressant är vad du kan och har presterat.
Har du inga egna projekt du kan visa upp? Ett vanligt knep för nya frilansare är att göra låtsasprojekt, där du gör ditt absolut bästa för företag du hittat på själv. Det enda som räknas för "webbdesign" är din portfolio, och har du ingen sådan så är det hög tid att börja bygga på den, med eller utan betalande kunder. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej. Har tänkt nischa mig ganska rejält mot en viss affärssektor, tycker ni att jag bör åta mig alla uppdrag jag kan tänkas få eller bara uppdrag i samma sektor jag nischar mig mot ?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Erbjud folk att du jobbar gratis/väldigt billigt mot att du får använda dom som referenser?
Kanske inte så skoj men jag skulle tror att det skulle hjälpa dig komma igång. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tycker du bör göra som Ara säger. Från början är det som du säger lite svårt att få kunder om man inte har något att visa upp. Mitt tips är att du surfar runt på webbplatser för organisationer i Sverige som har till uppgift att göra världen bättre.
De är de som verkligen behöver din hjälp istället för ett hyffsat stort företag som går med på att du får 1000 spänn om du gör deras nya webbplats. Om du hittar rätt projekt och är villig att jobba gratis så har du ju större rätt att bestämma hur saker och ting skall se ut. Jag säger så här. Bättre att utveckla 3 webbplatser gratis och göra dem snygga och bra kodmässigt än att dra in 50 000 på 3 webbplatser som ser skit ut. För kommande kunder bryr sig inte om vad du har tjänat. De ser bara på vad du gjort tidigare så det gäller att kunna visa upp en stark portfolio. Sedan kan du ju även utveckla webbplatser på egen hand. Det behöver ju inte vara några stora sidor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Om du vill starta eget företag ska du absolut skriva en affärsplan, under den processen lär du dig mycket och tvingas tänka efter vad ditt fokus är.
Det är viktigt att skriva sin egen affärsplan, orkar man inte ens göra det så är man inte särsilt seriös som företagare, och då har man redan där en uppförbacke för att lyckas. Man kommer säkerligen att råka ut för bakslag och motgångar under resans gång, då gäller det att vara klar med vart man vill komma och ha förberett sig väl. Några av de vanligaste felen är att man inte förstår att tänka utifrån kundens perspektiv, det är för kunden helt ointressant att leverantören "vet" hur man skapar hemsidor, det finns 100-tals, ja 1000-tals företag som kan det och som har massor av goda referenser. Du måste tänka ut en nisch där du är starkare än alla andra företag. Ett tips är att du börjar jobba med ditt personliga nätverk, dina vänner(s företag) helt enkelt. Erbjud dem att bygga deras webbplatser gratis, om du får visa upp det som en referens. Börja med små enkla saker och bygg vidare på det. Bygg dina egna sidor och gör dem enligt konstens alla regler och lägg ned ditt yttersta för att de ska bli bra. Men börja med att skriva en affärsplan så du tänker igenom vad som du kan erbjuda som är unikt på marknaden, kanske att du har ett särskilt intresse som exempelvis Golf, eller Bilar och att du lär dig allt om den branchen och kan bygga webbsiodor som är "bättre" än den bästa konkurenten. Du måste lära dig hur marknaden (dvs kunderna) ser ut och vilka behov kunderna har och vilka konkurenter du har. Det är inte bara att bygga webbsidor, det är helt ointressant för kunderna, du måste lösa ett problem för kunden. För att du ska kunna lösa kundens problem måste du först ta reda på vem din kund är, sedan vad kunden har för problem, därefter ska du fundera på om du kan lösa kundens problem, dvs erbjuda en lösning. När du kommit så långt så har du mycket arbete gjort av din affärsplan. Använd gärna smartplan.se som mall för att skapa din affärsplan så har du mycket vunnet. Men tänk hela tiden på att du måste ha 100% kundfokus och leverera värde till kunden för att lyckas, det är ingen garanti för att lyckas, men det är en förutsättning. Allt annat är bara rent skitsnack. Lyckas du göra dina närmsta vänner nöjda så kommer de sannolikt att rekommendera dig för sina andra vänner, och du har lyckats få en snöboll att rulla..... Det är på det här sättet som nästan alla konsultverksamheter utvecklas. Genom att börja i din absoluta närhet och sedan göra ett kanonbra jobb så de rekommenderar dig vidare..... Billigare marknadsföring, än nöjda kunder, finns inte.... Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-10 klockan 01:20 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för råden alla! Har skrivit affärsplan nu och som du säger Conny så lärde jag mig mycket då jag skrev den. Kom på helt nya saker som jag inte tänkt på innan etc...
Tackar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Minst en gång om året ska man se över sin affärsplan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Okey. Skall tänka på det och se över min första version efter veckan som kommer då jag tänkt besöka ett antal företag i trakten och erbjuda de en förbättring av sina 80-talsliknande hemsidor...
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|