FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Filar på ett projekt som involverar ett medlemsområde på en subdomän som privatpersoner kan betala för medlemskap till. Det rör sig då om en abbonemangstjänst, så medlemskapet löper tills det avslutas. Jag har kikat på 2CO, Payer med flera men inte lyckats hitta nån konkret information om hur man konkret bygger detta system...
Jag har aldrig byggt nån medlemssite/community tidigare och jag är själv inte särskilt duktig på design eller kod (längre). Det jag undrar är väl egentligen hur man integrerar en betalningslösning med själva siten när det inte rör sig om engångsköp av fysiska produkter? Hur kommuniceras det? Ligger medlemmarna och allt hos dom? Hur löser man det med olika medlemsnivåer - säg att vissa funktioner kräver ett premiumkonto t.ex. Om någon erfaren har tid så skriv gärna ner så mycket som möjligt...allt är uppskattat =) Min tanke var att köra WP som motor för medlemssidan, men det ska väl inte spela nån roll? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
När det handlar om integrationer av betalsystem så är det extremt viktigt att allting fungerar korrekt och är säkert. Om du, precis som du skriver, inte är särskilt duktig på kodning så är det förmodligen mer kostnadseffektivt/säkert att låta någon annan göra detta åt dig.
Om du är den typen av person som kör med "learn by doing" så är det bara att önska lycka till. Jag rekommenderar dock att börja med något simplare än integrationer... alternativt med en tjänst som MO-SMS om du vill prova integrera någonting. EDIT När det gäller just 2CO och Payer så har jag personligen inte jättebra koll på deras API. Men i normala fall, om inte alltid, så har du själv ett medlemsregister och skickar endast kunduppgifter till tjänsteleverantören som i sin tur använder det som underlag för att dra pengarna. För att sedan bestämma medlemsnivåer etc. bör man använda sig av olika statusar per medlem i din egen medlemsdatabas. Beroende på vilken status får medlemmen tillgång till det han ska så länge statusen gäller. Nu är jag ingen systemarkitekt utan det var mest logiskt tänkande... någon mer lämpad person får gärna hoppa in. Senast redigerad av Kristoffer G den 2009-09-29 klockan 22:21 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tackar för svaret och hoppas på fler inlägg =)
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|