Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sajter man utvecklat på en fastanställning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-25, 21:02 #1
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Standard Sajter man utvecklat på en fastanställning

Hej,

Tänkte höra lite när man lämnar referenser. Från när man går från att ha varit anställd till att bli egenföretagare. Folk frågar givetvis om referenser etc. Därför funderar jag rent företagsmässigt hur det ser ut? Får jag skylta med dom projekten som gjordes på det förra företaget? Finns det några regler, att det t.ex. ska så "Skapades under anställning hos XXX"? Är det likadana regler på webben? Måste man be den förra chefen om lov först?

Vänliga hälsningar,
Innocast är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 01:16 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Om det bara är frågan om att du ska visa på vad du gjort får du givetvis visa på att du skapat en viss webbsite, det kallas den ideella upphovsrätten, den kan ingen ta ifrån dig även om du varit anställd hos någon och fått lön för att göra jobbet, du har ju de facto gjort jobbet.

Däremot om det blir frågan om att din nya kund ska ringa och kolla med referenspersoner så är det så att du alltid ska ringa och kolla med dessa personer att det är OK att de ställer upp som refernser först. Jag ser dock inget som helst behov att du ska fråga din tidgare arbetsgivare om lov, så länge det är frågan om den s.k. ideella upphovsrätten (som aldrig går att sälja enligt svensk upphovsrättslag). Du kan fråga din tidigare arbetsgivare om han ställer upp som referensperson dock.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017