Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Borde man inhandla en MacBook pro?

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-07, 04:05 #1
Webmasterpros avatar
Webmasterpro Webmasterpro är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 215
Webmasterpro Webmasterpro är inte uppkopplad
Medlem
Webmasterpros avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 215
Standard Borde man inhandla en MacBook pro?

Hejsan allihopa!

Jag har nu ett dilemma framför mig, låt mig förklara.

Jag är en inbiten Windows-användare och har aldrig lämnat denna komfortzon, men nu funderar jag på äventyra lite och eventuellt köpa en MacBook pro!

Vill nu höra om det är någon här som har gått från Windows till Mac och om detta byte var ett bra ett?

Anledningen till att jag vill ha en Mac är bland annat på grund av att dem verkar störtsköna att arbeta med bland annat samt på grund av diverse redigeringsprogram osv.

Ha det bra allesammans!

Mvh,
Alex
Webmasterpro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-07, 07:59 #2
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Åsikterna i den här frågan är ju ofta både många, och starka. Men min personliga uppfattning är att jag aldrig ångrat mitt byte en sekund.

Jag känner inte heller till en enda person som bytt och inte är helnöjd. Jag har varit en stark förespråkare av Mac sedan jag själv bytte för ca 4 år sedan, och alla vänner som jag styrt in på ett byte har alla sagt samma sak, "varför bytte jag inte tidigare?!".

Jag har inte hittat en enda sak som jag saknar med Windows, däremot så har jag 1000 anledningar till varför jag aldrig kan överge Mac OS idag.

Det finns alltid många som kommer att slåss med näbbar och klor för att hävda att Mac är dåligt. Ofta har dessa aldrig/sällan provat en Mac själv, och har bara valt ett "läger" av någon princip, ofta för att Mac kostar mer. Dessa kommer du garanterat att stöta på när du frågar om du ska byta till Mac. Mitt tips är att när du överväger bytet till Mac, lyssna på de som faktiskt bytt till Mac (och även de som bytt tillbaka om du hittar någon), och lyssna inte på Windows-fanatiker som aldrig provat en Mac.

Om du ska köpa en Volvo, så är det ju givetvis mer intressant att veta om Volvo ägare är nöjda, än att höra vad SAAB ägare har att säga om Volvo.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-07, 15:00 #3
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
Om du ska köpa en Volvo, så är det ju givetvis mer intressant att veta om Volvo ägare är nöjda, än att höra vad SAAB ägare har att säga om Volvo.
Bättre att fråga en Toyota-ägare som inte är färgad av något läger?

Finns nog bara ett bra svar på frågan dock, köp en och avgör själv? Oavsett vem du frågar så är garanterat frågan färgad av egna åsikter och värderingar.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-07, 15:28 #4
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB Visa inlägg
Bättre att fråga en Toyota-ägare som inte är färgad av något läger?
Om det är en Toyota du ska köpa, så ja. Precis som du säger, man kan ju egentligen bara uttala sig om vad man själv har, och har haft.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-08, 10:17 #5
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
MikaelBs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 280
Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
Om det är en Toyota du ska köpa, så ja. Precis som du säger, man kan ju egentligen bara uttala sig om vad man själv har, och har haft.
Och om man älskar det man har kan man inte uttala sig om det man inte har? Den person som inte hyser agg mot PC eller Mac kan möjligtvis svara men dessa människor är otroligt ovanliga tyvärr.

Åsikter från nån fanboy oavsett läger är värda lika mycket som tillverarens eget reklammaterial.
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-08, 10:40 #6
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB Visa inlägg
Åsikter från nån fanboy oavsett läger är värda lika mycket som tillverarens eget reklammaterial.
I vissa fall mindre eftersom människor generellt inte gillar att erkänna sitt misstag, om de nu begått ett sånt. Därför kan folk vara rabiata i sitt försvar av något bara för att försvara sitt eget val, inte produkten i sig.

Säger inte att det gäller alla Mac-användare (eller nån annan produkt för den delen), men det är inte helt ovanligt.

Nedan gäller då bilar, men det var det enda jag mindes rakt av just nu:
Citat:
Ursprungligen postat av Autoindex
– Den som köper en bil för 400 000 kronor är känslig för vad andra tycker om bilen, säger Anders Parment.

– Det kan få som konsekvens att man tar varje tillfälle att uttrycka att man är mer nöjd än man faktiskt är. Det finns dels en besvikelse i att upptäcka att den dyra bilen inte är felfri och dels en besvikelse i att omgivningen inte ger den bekräftelse som man förväntat sig.
Källa: http://www.vibilagare.se/autoindex/a...kvalitet-27836

Senast redigerad av AndreasS den 2011-03-08 klockan 10:50 Anledning: Förtydligande
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-08, 12:31 #7
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelB Visa inlägg
Och om man älskar det man har kan man inte uttala sig om det man inte har? Den person som inte hyser agg mot PC eller Mac kan möjligtvis svara men dessa människor är otroligt ovanliga tyvärr.
Det jag menar är att man sällan är tillräckligt insatt i något man själv inte använder.

Jag är exempelvis helt fel person att fråga vad som är bra med Windows, inte för att jag använder Mac, utan för att jag inte är insatt i Windows. Däremot kan jag mycket väl svara på vad om fått just *mig* att välja Mac.

Uttalar man sig om något man själv inte är insatt i så blir det lätt bara fördomar, rykten, och gamla erfarenheter.

Att hysa agg mot en tillverkare av elektronikprylar bara för att man själv valt att köpa en annan produkt måste vara bland det löjligaste som finns, och det är tyvärr allt för ofta just där debatten om Mac eller Windows hamnar. Denna brukar oftast drivas på av just personer som inte ens provat det som dom spyr galla över. Det var därför jag gav tipset till alla som är nyfikna på Mac att dom ska fråga Mac ägare.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-07, 08:49 #8
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Jag håller i stort sett med gfors. Fast att alla är helnöjda är inte riktigt sant; jag kände mig inlåst i Apples plattform och bytte till Debian GNU/Linux efter ett par år. En stor anledning var att det bara finns ett utseende på operativsystemet. Du kan byta bakgrundsbild men konfiguratonsmöjligheterna slutar i princip där. Apple bestämmer vilken färg och form du ska ha på dina fönster (ett utseende som de dessutom byter med jämna mellanrum. Droppen för mig var när de gjorde det mörkgrått mellan Tiger och Leopard).

Rent tekniskt är det däremot ett bra operativsystem så om du inte är lika grinig som mig finns det ingen anledning att tveka på den punkten. Du får inte skumma meddelanden i tid och otid för saker du inte bryr dig om, det är lätt att förstå sig på hur allt hänger ihop och du kan fokusera på det du håller på med istället för en massa trams på sidan om. Mac OS X är en bra arbetsmiljö!

Apples hårdvara är rätt dyr. Du får mindre kraft för pengarna än om du köper en PC från andra tillverkare. De brukar inte heller vara speciellt snabba med att uppgradera sina datorpaket så oftast är det förra generationens komponenter (jag vet inte hur det ser ut i den senaste serien). RAM-minne från Apple brukar vara svidande dyrt och inte alls följa samma priskurva som resten av marknaden så vill du öka minnet rekommenderar jag att du köper det separat (det är lätt att uppgradera själv och bryter inte mot garantin). På hårddisksidan gäller i princip samma sak men jag tror att det strider mot garantin och är en svårare åtgärd. De är även lite griniga när fel uppstår och oftast krävs att flera andra upplevt samma fel innan de tar in det på garantin, till exempel om plastdetaljer går sönder vid normal användning eller om batterier slutar fungera.

Det var ungefär den kritiken jag hade. På plussidan finns, förutom att operativsystemet är rätt bra, att hela plattformen är integrerad och anpassad för att underlätta ditt arbete. Apple tänker på detaljer som gör att allt flyter på bra. De har också vettiga säkerhetsnivåer där du får ange administratörslösenord för att göra saker som kan förstöra datorn (programinstallationer och andra vanliga attackvägar för virus).
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-07, 13:03 #9
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
RAM-minne från Apple brukar vara svidande dyrt och inte alls följa samma priskurva som resten av marknaden så vill du öka minnet rekommenderar jag att du köper det separat (det är lätt att uppgradera själv och bryter inte mot garantin). På hårddisksidan gäller i princip samma sak men jag tror att det strider mot garantin och är en svårare åtgärd.
Man får byta både HDD och RAM i Macbook Pro utan att bryta mot garantin. Det står utförligt hur man gör det i instruktionsboken. Är kort och gott 10 skruvar för att få bort undersidan, sedan är det fritt fram att meka. Allting sitter i ett lager och är lättåtkomligt. Inte som i en laptop från ex. HP där du har 10 lager med komponenter för att komma åt en hårddisk tex.

Även jag kan rekomendera Macbook Pro om man vill ha en trevlig arbetsdator. Jag har föregående modell, så den har verkligen ingen kraft i sig (en kass core2duo) men fungerar till det jag gör, ircar och kodar. Att den stått emot en luft-tur i bilen och ett glas coca cola över tangentbordet gör mig bara extra nöjd! Även om du väljer att inte köra OS X kommer du inte bli missnöjd över köpet, för en MBP har extremt mycket bättre byggkvalitet än en HP eller Dell. Inge plastdetaljer som knarrar. Fläkten går tyst sålänge man gör normala saker (Alltså inte surfar på webbsidor med mycket flash...) Men fläkten på högsta varv låter ändå tystare och behagligare än mina kompisars Sony Vaio Och Asus (som förövrigt ALDRIG varvar ner, utan går på högsta så fort windows startat)
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-07, 13:06 #10
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
(Alltså inte surfar på webbsidor med mycket flash...)
Just det, för flash är onormalt.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017