FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag har skrivit på min sida att vi skickar en faktura på 250kr vid ej utlösta postförskott MEN har jag lagen och rätten på min sida att skicka fakturor via kreditor.se där jag använder mig av personens personnummer? Jag vet att det finns en speciell "postförskotts" för inställnings där men dom driver aldrig fakturan hela vägen och därmed inte garanterar att den blir betald. Om man skapar en faktura på vanligt sätt via dom och använder personens personnummer så drivs den hela vägen men är det "ok" att göra det?. Vad säger ni? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Den här månaden har vi en del outlösta postförskott. Orkar inte hålla på med inkasso och grejor och vi har även ringt till kunden och förklarat utan någon som helst förståelse. Därför tänker vi nog skicka ärendet vidare till kronofogden. Vad anser ni om det här? Vad händer egentligen om man kronofogden begär pengarna från kunden?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om du avtalat om påminnelseavgift får du skicka en påminnelse och debitera påminnelseavgift. Över 50 kr är inte momsfritt och bör undvikas.
Du kan alltid skicka inkassokrav. Du har rätt att ta ut 160 kr i inkassoavgift enligt lag. Vid ansökan om betalningsföreläggande får du lägga på ytterligare avgifter. Om kunden invänder till Kronofogdemyndigheten är enda möjligheten att gå vidare med stämning hos tingsrätten. Det kostar dock mer än det smakar för så här små belopp. Ett alternativ kan vara att skicka ett inkassokrav där du efterskänker inkassoavgiften om de betalar inom tio dagar. Informera också om att ansökan kan komma att inlämnas till Kronofogden.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Man tackar för svaren.
Kör nog på det sista alternativet. |
||