FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Jag håller på och startar en e-butik och håller på och skall välja rätt affärssystem. Vi behöver kunna göra följande: bokföring, fakturering, order/leveranssystem, lagerhantering. För att kunna integrera affärssystem med e-handelssystemet så måste affärsystemet ha öppet API eller ha WebServices. Allt som ändras i affärssystemet skall automatiskt också andras i e-handelssystemet. Vi är ute efter en så automatiserad process som möjligt samt så enkelt som möjligt att använda. En första skiss på vad vi vill ha ser ni här nedan. Lagret 1. Man matar in alla lagervaror i systemet med varugruppsnr och varunr, samt även dom varor man säljer men inte har i eget lager. 2. Kunden skall kunna se direkt i e-butiken om en viss vara finns i lager eller om det är en beställningsvara. Så att kunden vet om det rör sig om 2-3 arbetsdagars lev tid eller om det rör sig om 7-10arbetsdagars lev tid. 3. Lagersystemet skall vara ”master” över e-handelssystemet, så att om man man ändrar ngt i lagersystemet så skall integrationen se till att även e-handelssystemet uppdateras. 4. Beställer en kund en vara, så skall lagerstatusen automatiskt uppdateras i både e-butken och i lagersystemet. Antingen direkt efter kunden har lagt ordern eller efter vi har skickat iväg ordern. 5. Man skall för varje vara kunna ställa in en viss miniminivå av antal varor som man skall ha i lager. Och när man kommer under en viss nivå skall systemet ge en påminnelse att det är dags att beställa hem fler ex av den aktuella varan. Order/leverans/fakturering 1. När kunden har lagt en order i e-butiken, skall det automatiskt läggas in i orderboken. Så fort vi ser en ny order i systemet så packar vi varan och skickar iväg den. 2. När vi har skickat iväg den läggs det i ordersystemet som en skickad vara. 3. Fraktkostanden är redan uträknat i lagersystemet/e-handelssystemet när ordern kommer till orderboken. Bokföring 1. När kunden har lagt en order på sidan så skall uppgifterna automatiskt föras in i bokföringsprogrammet med verifikation. 2. När man laddar hem mottagna betalningar ifrån banken och läger in den filen i bokföringssystemet så skall det automatiskt bokföras att betalningen är gjord. Som ni märker är detta inte en fullständig kravspec på affärssystemet, utan mer några punkter som jag vill skall fungera. Tips på vad jag mer skall ta med i kravspecen? Altså en så automatiserad process som möjligt är jag ute efter och så enkelt som möjligt, framför när det gäller bokföring? Vilket affärssystem kan ni rekommendera mig? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|