FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har precis skrivit ut verifikationerna från google adwords och blev lite konfunderad över följande text:
I enlighet med artikel 21. 1 ( b ), sjätte EU-direktivet, måste mottagaren av tjänsten betala moms på den här tjänsten. Ska mitt företag verkligen betala moms? Ska jag betala in momsen nu och får jag sedan tillbaks den, eller hur funkar det? Jag köper klick för 1500 kr i månaden. Hur bokför jag detta och hur blir det med momsen? Gör Google Adwords någon skillnad på om det är en privatperson eller ett företag som köper Adwords? Det var min webmaster som la upp kontot, så jag är osäker på om han la upp det i sitt privata namn eller på vårt företag (ett hb). Jag bokförde först transaktionen såhär: Debet 5900: 1200 kr Debet 2640: 300 kr Kredit 1920: 1500 kr Nu förstår jag att det inte stämmer. Men hur ska det vara för att bli rätt? När jag tittar på verifikationerna på vårt Overture-konto så står det MwST 16 %. Tyska för moms alltså. Där bokför jag alltså 16 % av det totala beloppet på konto 2640. Gör jag rätt då? Vet tyvärr inte hur det funkar med tjänster inom EU och moms. Hur kommer det sig då att Adwords inte räknar med någon moms när Overture gör det? Det här är säkert nybörjarfrågor, men alla är vi barn i början. Gjorde en sökning men kunde inte hitta något tidigare inlägg kring Adwords och moms. Väldigt tacksam för svar alltså. Just nu känns det här ganska krångligt, men jag antar att det som allt annat är lätt bara man vet hur man ska göra ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|