FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har möjlighet att köpa en ganska känd, inom sitt område, .se-hemsida på svenska för 100.000 kr. Den har funnits uppe mer än 10 år men varit ganska nergången de senaste 4-5 åren utan uppdateringar. På sin storhetstid hade den kanske 20.000 besökare i månaden.
I köpet ingår en databas som jag är intresserad av. Antagligen finns en massa email-adresser i ett forum, men de är nog gamla och ger inga intäkter. Hemsidan har inga intäkter alls, inte ens reklam. Hur mycket kan man förvänta sig få för 100.000 kr? Finns det andra väl inarbetade .se-hemsidor till salu för ungefär samma pris? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ska du köpa något som ger dig bra lön från dag 1 så är 100 000 ingenting. Du får inte köpa någon lönsam verksamhet för det. Men en äldre sida med DB som på sin högtid hade 20 000 besökare per månad, det skulle jag inte ge mer än 10 000 kr
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo, jag menar inte att man ska tjäna något på hemsidan. Det är mer innehållet och möjlighet att lägga in reklam för mig som är intressant. Den ska bara vara stor och känd med massor av inlänkar, innehålla massor med info, och komma högt på google-sökningar. Men någon direkt inkomst behöver den inte ge. 10.000, kan det vara så lite? Det ligger 10.000-tals timmar jobb bakom en sådan site.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Tänk på att om du använder adresslistan för spam så kommer du bli rejält hatad och de få
medlemmar som fortfarande besöker siten kommer försvinna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Administratör
|
Man behöver veta mer för att kunna ge ett bra svar på frågan.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Om sidan inte ger några intäkter så är den inte mycket värd.
Vad som var för 4-5 år sedan är fullkomligt ointressant, Facebook fanns inte för 11 år sedan men är värt åtskilligt idag. Samma sak gäller åt andra hållet fast det kan gå 3 gånger så fort. Om du gör detta som professionell investerare så är det viktigast vad det är för intäkter idag och vad det kan ge för intäkter (utan förändringar) i närmaste framtiden (2-3 år). Om du måste investera pengar eller tid för att få upp värdet/intäkterna så är det inget du ska betala nuvarande ägare för. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-02-04 klockan 17:38 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
@Thomas E, lyssna på de andra, If it looks like a duck and it walks like a duck, it is a duck.
Det jag vill komma till är att ibland ser man en domän eller viss sajt med affektionsvärde som inte alls värd något i längden. Jämför din investering mot vad du tror att du får ut, följ magkänslan och statistiken, kolla siffror, det är det absolut det viktigaste i din affär. Ta en paus, fundera ordentligt innan du bestämmer dig, hade det varit så bra som du tror så hade inte du frågat här på WN om det du får för 100k. För 100k kan du lätt köpa en eller flera små sajter som betalar sig på 2-3 år, att köpa en gammal databas är kanske lite osäkert, du kan lätt köpa flera tusentals epostadresser som är nyare och kostar mycket mindre än det du är villig att betala, då kanske är det mer än bara epostadresserna du är ute efter? ![]() Gör inga impulsköp, ta den tiden du behöver. Annars så kan du bara köra på och hoppas på det bästa ![]() Mvh |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|