Köpte en Samsung Galaxy S3 för någon månad sedan på Elgiganten och efter bara några veckor så slutade hörlursingången att fungera, oavsett vilka hörlurar jag använder så hör man bara ljudet i ena örat och jag har tryckt in så långt man kan.
På deras egna hemsida så skriver de följande om reklamation:
Citat:
När du handlar som privatperson gäller alltid konsumentköplagen, som ger dig 3 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, dvs. att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som konsument som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början.
|
Källa:
http://www.elgiganten.se/cms/s-OSesG...garantivillkor
Däremot på en annan hemsida så står följande:
Citat:
Reklameras produkten inom 6 mån så har konsumenten alltid rätt till reparation, OM inte säljaren kan bevisa att konsumenten orsakat felet.
|
och
Citat:
Efter 6 mån åligger det konsumenten att bevisa att felet är ursprungligt (om du kan visa att produkten hanterats enligt instruktionerna och med varsamhet, torde detta räcka i många fall, men det beror förstås på vilket företag man har att göra med). Om garantin är 1 år, så blir detta i praktiken först aktuellt efter 1 år.
|
Källa:
http://www.omteknik.se/10-tips-till-...ra-en-produkt/
När jag läser Elgigantens förklaring så tolkar jag det som att det är jag som måste bevisa att felet fanns ursprungligen. Men om jag istället läser Om Teknik's förklaring så verkar det istället vara så att det är först efter 6 månader som konsumenten, i detta fall jag, måste bevisa att felet fanns där ursprungligen.
Jag ska alldeles strax åka ungefär 30 minuter till närmaste Elgiganten och det ställe jag köpte telefonen på och först be om att ta ut detta på min garanti, men om de försöker krångla sig och inte accepterar att ta det på garantin så vill jag veta vad jag har för rättigheter vid en reklamation.
Tack på förhand