FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tja!
Jag har en form på en av mina sidor där användarna matar in lite info och får sen en uträkning. Nu har jag fått för mig att det skulle vara intressant att spara lite av infon de skriver in, men eftersom sidan är .html och formen i javascript och tyvär inte PHP eller ASP osv. så vet jag inte hur jag ska gå till väga för att göra detta. Först tänkte jag att man skulle kunna skicka iväg variablerna som deras info lagrats i till en PHP sida som lägger in det på servern, sen så öppna jag filen för att börja och kom på att jag inte har en susning på hur det ska gå till heller ![]() Tack på förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
-- Jag får helt enkelt läsa på lite om Ajax då. Tack för alla svar ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du ska kolla på AJAX
![]() Ett tips är att inte använda jquery eller något annat ramverk till det. Det går mycket slöare via dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Med jquery får du en kod som testats omfattande även i mindre browsers för varje release. Du får en syntax som är oerhört enkel att använda. Och du får en säker kod. För ett enda ajax-request kanske det inte är värt att inkludera jquery, men att inte använda det till ajax av prestanda-skäl ser jag ingen anledning till.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Man behöver alltid ett serverscriptspråk för att läsa och skriva till databas.
Använda ajax lägger bara ansvaret över till en annan sida som läser/skriver från databas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja precis, om du läser så var det precis det jag ville göra eftersom jag har en html sida med ett javascript och därifrån skicka iväg variabler till en sida med ett PHP script som matar in dem i databasen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla svar nu har jag fått det rullande
![]() |