FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Hem, Start eller nånting annat som namn på förstasidan? | |||
Hem |
![]() ![]() ![]() ![]() |
7 | 35.00% |
Start |
10 | 50.00% |
Annat... |
3 | 15.00% |
Antal röster: 20. Du får inte rösta i den här omröstningen |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Sitter å funderar på om man ska döpa förstasidan på en webbsida till Start, Hem eller nånting annat, men kan inte bestämma mig.
Vad tycker ni? *Start eller hem ska ju rubriken så klart va.... :s Senast redigerad av haljan den 2011-05-19 klockan 13:26 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Start tycker jag.
Hem tycker jag är lite konstigt - vadå "hem"? Det är som om man är "borta" när man är på de andra sidorna på samma webbplats. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Varken start eller hem är speciellt lyckade ur seo perspektiv
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nej, det är ju sant.
Personligen föredrar jag om man kan hitta en rubrik på sidan, men det kan va svårt. Många sidor har ju sin förstasida som en presentationssida eller nyheter eller liknande. Två sidor som jag kollade på nu var Liseberg och Borås Zoo (Borås Djurpark). Borås Zoo använder sig av "Hem" i menyn. Liseberg har ingen "hem-knapp" alls i menyn utan förlitar sig på att bara länka loggan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ok-jag fattade frågan om vad man skulle kalla den i menyn. Där föredrar jag Start och tror att en del behöver en sådan rubrik - alla är inte så vana internetanvändare att de vet att logga brukar leda till första sidan
Däremot tycker jag inte att man ska ha det som rubrik eller namn på sidan. Där kan bör man väl ha något som gör att en besökare känner sig välkommen/förstår vad som finns resp vet vad det är om man bokmärkt sidan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Cliffan - Ja, frågan handlade mest om vad man skulle kalla det i menyn...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ett litet hus istället för "Start" eller "Hem" kan också vara ett bra alternativ.
Se exempel här t.ex. http://data.worldbank.org/country/luxembourg |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Förut körde jag jämt på start, men hem känns trevligare. Dock är inget av dem optimalt. Det skulle isåfall vara sidans namn, men det är inte alltid det passar i en meny.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kör själv oftast på Hem i menyn. Tycker det låter både trevligare och mer självförklarande på vissa sätt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag brukar tänka så här: om det är uppbyggt som en process, dvs man gör olika val för att komma vidare och till slut nå ett mål, t.ex. en webbshop så tycker jag Start är bra. Är däremot webbplatsen en plats med olika sidor med information/fakta t.ex. är Hem ett bättre alternativ.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|