FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har fått ett föreläggande från KF om en faktura jag ej betalt till Telenor som jag funderar på att bestrida (de har lyckats med att skicka påminnelsen till mina föräldrars sommarstuga) och eftersom det gäller en summa på totalt SEK 1100 så antar jag att det i slutändan handlar om ett småmål i tingsrätten om de väljer att gå vidare. Vad är det mesta det kan kosta för mig om jag förlorar där? Jag har läst att man kan bli skyldig att betala deras ansökningsavgift till tingsrätten samt 1 timmas advokatarvode för dem och att det blir i runda slängar 2000 kr utöver deras krav, någon härinne som har koll på exakt vad som gäller?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har inte koll på detta men vi bestred en p-bot som gick till krfm. När det skulle vidare till tingsrätten så ringde en person från tingsrätten (om jag minns rätt) och vi gjorde en förlikning. Vi fick stå för p-boten + halva ansökningsavgiften. Om vi skulle gå vidare med det vet jag inte hur dyrt det skulle bli därför gav vi upp.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
OK, hur mycket låg den avgiften på?
Tror ni ett företag som Telenor drar det här till tingsrätten? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Det har du rätt i.
Personligen tycker jag att juridik är väldigt kul och därav är väl min subjektiva inställning att det alltid är roligt att behandla just ämnet. Men visst, ens egen tid i pengar kan vara värd bra mycket mer än en parkeringsbot. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Här har du lite snabbt sammanställd information, dock ifrån 2009:
http://www.villaagarna.se/pls/portal/docs/1/900984.PDF Rättskällan är Rättegångsbalkens 18 Kap. 8 a §. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19420740.HTM Senast redigerad av Omega Man den 2010-12-08 klockan 19:15 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kom inte ihåg men ca 600-700:- som vi delade på.
Har Telenor på fötterna så ja, annars vet jag inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack Omega Man! Precis den info jag letade efter:
Specialreglerna om småmål innebär för det första att ett mål av detta slag skall handläggas av en ensam domare. För det andra får en parts ersättning för rättegångskostnader inte avse annat än kostnad för: • Rättslig rådgivning under en timme vid ett tillfälle för varje instans och med belopp som motsvarar högst den ersättning som betalas för rådgivning enligt rättshjälpslagen (1996:1619), vilket för år 2009 innebär ca 1 380 kr inklusive mervärdesskatt • Ansökningsavgift • Resa och uppehälle för part eller ställföreträdare i samband med sammanträde eller, om personlig inställelse inte krävs, resa och uppehälle för ombud (begränsad ersättning) • Vittnesbevisning • Översättning av handling Kan alltså bli några tusen... Vad har man för rätt att förvänta sig en påminnelse innan det går till Kronofogden? De kan ju naturligtvis hävda att det är mitt ansvar att betala den första fakturan, men finns det några regler/lagar angående påminnelser eller är det bara någon slags goodwill från företagens sida? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vad står det i avtalet? Hade det inte redan hamnat hos kronfogden? De flesta skickar 1-2 påminnesler. Sedan inkasso eller kronofogden. De måste underrätta dig, denunciera, ifall de överlåter fordran. Är kravet riktat emot dig som konsument eller ditt företag som näringsidkare? Vilken faktureringsadress hade du uppgivit? Vad bestrider du och vad är grunden för ditt bestridande? Senast redigerad av Omega Man den 2010-12-08 klockan 19:43 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|