FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Denna världen blir f*n mer skruvat för varje dag. Nu har en hel drös av Indiska fångar erbjudits gratis utbildning inom IT. Alltså lönar det sig att begå ett brott och bli fånge i Indien för tillfället om du är arbetslös, du får tak, mat och nu jobb + lön, när de arbetslösa sedan knappt har de två första punkterna.
Kan även tillägga att fångar i svenskt fängelse får fri tandvård, sjukvård och optiker. Så för er som är arbetslösa och inte har tillgångar till allt detta, ett tips, begå ett brott (OBS, inget mord, våldtäckt, misshandel osv... inbrott blir bättre, så länge ingen skadas) en rekommendation är oxå isåfall att du skaffar Indiskt medborgarskap. Jag menar, för det första tycker jag personligen straffen i Sverige är bedrövligt låga. Mord som ger 22 månader, fyllekörning som tar 4 liv ger 4år, MEN, skattebrott som ligger på 10+... När ska skolorna prioriteras lägre än fängelserna? Tycker det är sjukt! kom gärna med era åsikter. Mycket trevligt att läsa vad ni andra tycker och reagerar. artikel på IDG om detta: http://www.idg.se/2.1085/1.327521/ou...diskt-fangelse |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är väl det här som kallas frimarknad? Eller åtminstone något liknande där staten lägger sig i och kan skapa en snevridning i konkurensen.
Samtidigt tycker jag det är bra att man använder fångar till något, bättre de producerar något nyttigt än att de bara kostar pengar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Råna en bank, kom över shitload av pengar - göm dom snabbt som fan.
Neka till allt med erkänn att du var där, men x-person var ansvarig. Sitt av ditt straff och planera vad du ska göra AV alla pengar. 4år senare med exemplariskt uppförande och du är miljonär och visare och friskare än någonsin, med nya glasögon och välputsade tänder. Dessutom har du käkat resturangmat i 4år, for free. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Det finns dessutom lite andra drawbacks med att sitta inne i flera år skulle jag tro...
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag säger inte att det är bra, och uppmuntrar verkligen inte någon till det, men tanken är endå lite läskig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Skuldsanering gäller inte skadestånd, oavsett storlek.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
@Xamda. En förvisso rätt så hypotetisk diskussion det här med om dödstraff i Sverige skulle spara pengar. Men det skulle göra det om vi följer den rättegångsordning som gäller i landet nu och den som gällde då på den tiden vi hade dödsstraff.
Tingsrätt – Hovrätt – HD, det sista med liten sannolikhet. Efter det återstår att söka nåd hos regeringen nu, då förr i tiden hos kungen. Med andra ord samma procedur som för den som döms till livstid. Så det innebär inga högre kostnader med dödsstraff här. Utan en besparing eftersom det kostar runt 2.000 per dag att hålla en människa inspärrad. Att det ser annorlunda ut i USA är en annan sak. Fast diskussionen är lite onödig på ett sätt. Håller helt med dig att ändringen vad som gäller överklagande och även det sättet som hovrättsförhandlingar numera går till inte är bra. Men det var uppenbarligen ett sätt att spara pengar på och snabba upp köerna inom rättsväsendet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Sluta glo så mycket film... :P Senast redigerad av Lancelot den 2010-06-22 klockan 01:13 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu är det ju rätt få som sitter på kåken som har 4 miljoner väntande utanför. Dessutom - vad är bäst? Låsa in de som begått brott, förvara dem i några år och sen kasta ut dem på gatan igen eller utbilda dem och ge dem möjligheter till annat än brott?
Ökar eller minskar risken att de begår brott igen om de får utbildning? Allt handlar om vilken syn på straff man har. Ska straffet i första hand vara en "hämnd" eller ska straffet i första hand ha som syfte att få människor att sluta begå brott? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det ligger till så att många fångar som efter frisläppande återfaller till brottslighet gör det därför att det inte finns några alternativ. De är ofta utestängda från att få många jobb, eftersom de har en fängelsedom i sin historik.
Jag tycker det är bra att alla fångar som har förmågan och är motiverade får utbilda sig under fängelsevistelsen, jag tycker de skulle få strafflindring om de gör bra resultat, inte slentrianmässig strafflindring som jag anser sker idag, men har de ansträngt sig för att komma ut ur sin sociala situation och kriminalitet så ska de belönas för det. Det är mycket bättr eför samhället i stort nä de kommer ut att de verkligen har en utbildning och jobb så de kan försörja sig på hederligt arbete än att tvingas in i brottsbranchen igen. Detta gäller i synnerhet yrkesförbrytare som många gånger har det extra svårt att komma igen, då de ofta har riktigt djupa rötter i brottsligheten. Men det är yrkesförbrytarna som står för 90% av alla grova brott. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-06-21 klockan 00:53 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|